خانه > مقالات > خانه هوشمند

خانه هوشمند

اینترنت اشیا و خانه هوشمند: آینده چه چیزی را حفظ می کند؟

صبا هاشمی راد  

خانه هوشمند به آرامی اما به طور پیوسته به بخشی از زندگی روزمره در جهان تبدیل می شود. در حقیقت، اعتقاد بر این است که بازار جهانی خانه هوشمند تا سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
با توجه به راحتی و سهولت که دستگاه های خانگی هوشمند برای ما به ارمغان می آورند،این موضوع تعجب آور نیست. از آنجا که دستگاه های اینترنت اشیا با یکدیگر در ارتباط هستند، این امر مدیریت چندین عملیات را آسان تر می سازد. Rushabh Patel، بنیانگذار و مدیر عامل، Siddhi InfoSoft می گوید، در حقیقت ، دستگاه های خانگی اینترنت اشیا نیز در کاهش هزینه ها، انرژی و زمان کمک می کنند.
این روزها دستگاه های گسترده ای وجود دارند که توسط اینترنت اشیا کار می کنند. اینها شامل ترموستات، یخچال، سیستم های امنیتی و حتی خشک کن و کتری است. با گذشت زمان، مطمئناً دستگاه های بیشتری به آن اضافه می شوند که از ویژگی های هوشمندانه تری برخوردار هستند.

 

خانه هوشمند و اینترنت اشیاء


قبل از ادامه کار، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به اینترنت اشیا بیندازیم. “اینترنت اشیاء” اصطلاحی است که برای کلیه فناوری هایی که اتصال دستگاه به اینترنت را ممکن می سازند، استفاده می شود.
چنین سیستمهایی به جمع آوری داده ها بستگی دارد. سپس از این داده ها برای نظارت، کنترل و انتقال اطلاعات به دستگاه های دیگر از طریق اینترنت استفاده می شود. این امکان را می دهد تا در موقعیت های خاصی رخ می دهد ، فعالیتهای مختص به طور خودکار فعال شوند. در یک مثال ساده، یک کتری هوشمند را در نظر بگیرید. کتری را می توان طوری برنامه ریزی کرد که پس از رسیدن به دمای خاصی، به طور خودکار خاموش شود. همچنین ممکن است در همان حالت یک اعلان برای کاربر ارسال کند.
حال همین مفهوم را در کل خانه و تمام دستگاههای موجود اعمال کنید. این یک خانه هوشمند است که توسط اینترنت اشیا طراحی شده است. به جای اینکه به طور دستی به سمت دستگاه بروید و اقدام کنید، می توانید با فشار یک دکمه این اقدامات را انجام دهید. این روزها، بیشتر دستگاه های اتوماسیون هوشمند به شما امکان می دهند تا آنها را از طریق یک برنامه یا حتی از طریق دستورات صوتی کنترل کنید.
حال تصور کنید اگر حتی نیازی به انجام چنین کارهایی نبودید. به عبارت دیگر ، خانه هوشمند می داند چه موقع باید اقدامات خاصی انجام دهد و به طور خودکار آنها را انجام دهد. اینجاست که آینده اتوماسیون خانه و اینترنت اشیا مطرح می‌شود
در اینجا چندین سناریوی وجود دارد که ممکن است در آینده شاهد آن باشیم.

 

روشنایی


این روزها، نورپردازی هوشمند برای افراد مهم است. می توان برنامه ریزی کرد که آنها را روشن یا خاموش کرده و شدت آن را تغییر دهند. با این وجود، در آینده، این امکان وجود دارد که یک قدم جلوتر برداشته شود. با فعال کردن اینترنت اشیا در داخل خانه، چراغها می توانند به اقدامات دیگری که انجام می دهید پاسخ دهند.

به عنوان مثال، چراغ ها می توانند به سینمای خانگی شما را پاسخ دهند. هر زمان که شروع به تماشای یک فیلم می کنید، می توانند خاموش یا کم نور شوند. بصورت پیشرفته تر، آنها حتی ممکن است نسبت به نوع فیلم واکنش نشان دهند. بعنوان نمونه، اگر چراغ احساس کند که در حال تماشای یک فیلم ترسناک هستید، می توانند کاملاً خاموش شوند و فضای مناسب را به شما بدهند.

درها


در آینده، درها نیز می توانند هوشمندتر شوند. تصور کنید که فقط در هنگام ورود شما باز یا بسته شوند. این ممکن است از طریق یک دستگاه هوشمند یا تشخیص چهره امکان پذیر شود. این کار را می توانید با اضافه کرن سایر قسمتهای خانه به موازات ورود خود به مرحله بعدی انجام دهید.
به عنوان مثال، چراغها می توانند به محض ورود به درب روشن شوند. روش دیگر ، اگر شما در حال ترک هستید ، آنها می توانند خاموش شوند.

پنجره ها


پنجره ها  همچنین می تواند هوشمندتر شود. تصور کنید که هنگام غروب خورشید و نزدیک غروب خورشید ، کرکره ها را باز کنید. حتی ممکن است بتوانید هنگام باران باریدن ، به آنها برنامه دهید. مثال قبلی یک فیلم خانگی را در نظر بگیرید. پرده های شما می‌تواند موقع تماشای فیلم پایین بیاید.

دما


این روزها، می توانید دمای خانه خود را از راه دور از طریق برنامه ها کنترل کنید. در آینده، شما حتی ممکن است نیازی به انجام چنین کاری نداشته باشید. اگر به خانه خود نزدیک شوید ، ترموستات قادر خواهد بود تشخیص دهد. سپس دمای اتاق و دمای خارجی آن را بررسی می کند و دمای مناسب را برای شما تنظیم می کند.

باغها


حتی باغ ها با اینترنت اشیا می توانند در آینده هوشمندتر شوند. شما قادر خواهید بود سنسورهای اینترنت اشیا را در باغ قرار دهید. اگر این سنسورها خشکی را در خاک تشخیص دهند ، می توانند سیستم آبیاری را فعال کنند. اگر چمن از ارتفاع معینی بیشتر شود، می توان به طور خودکار ربات چمن زن را روشن کند.

کارهای روزمره


در حال حاضر امکان ارتباط بیشتر قسمت های منزل با دستگاه های هوشمند وجود دارد. سوکت هوشمند وجود دارد که به طور خودکار دستگاه ها را روشن یا خاموش می کند. هشدارهای هوشمند می توانند هنگام بیدار شدن برای شما موسیقی پخش کند. دستیاران صوتی حتی می توانند کلیه کارهای روزمره را در آنجا کنترل کنند که چراغ ها ، لوازم خانگی ، ترموستات ، دزدگیر و سایر دستگاه ها کنترل شوند.
با پیشروی اینترنت اشیا، این حوزه در سراسر خانه گسترش می یابد. در نظر بگیرید کرکره ها درست قبل از بیدار شدن باز خواهند شد. حتی قبل از بیدار شدن ، قهوه ساز شروع به آماده شدن قهوه صبحگاهی شما می کند. حمام آب گرم برای حمام شما آماده می کند. همانطور که در حال صبحانه خوردن هستین ، دستگاه پخش موسیقی  شما شروع به پخش برخی از آهنگ های صبحگاهی می کند. همچنین تلویزیون شما روشن خواهد شد و کانال خبری مورد نظر شما را نشان می دهد. و همپنین دمای خانه به حالت راحتتری تنظیم می‌شود.
البته همه اینها یک شبه اتفاق نمی افتد. در مورد پذیرش گسترده خانه های هوشمند با قابلیت اینترنت اشیا چند مانع وجود دارد که اصلی ترین آنها هزینه است. حفظ حریم خصوصی یکی دیگر از نگرانی های اساسی است. سپس محدودیت های فن آوری فعلی وجود دارد که در یک اتصال یکپارچه بین دستگاه های چند قطعه اینترنت اشیا مشکل ایجاد می کند.

امنیت خانه هوشمند


توجه به برخی از توصیه ها برای محافظت از حریم شخصی ما در دنیای که دستگاه های به اینترنت اشیا متصل هستند مهم است.
دولت کانادا این پیشنهادات را در وب سایت خود در مورد امنیت آنلاین به اشتراک گذاشت:
• نامهای کاربری پیش فرض سازنده را تغییر داده و از رمزهای عبور قوی برای شبکه Wi-Fi و دستگاههای هوشمند خود استفاده کنید. از هر چیزی که می تواند با نام ، آدرس یا شماره تلفن شما در ارتباط باشد استفاده نکنید.
• رمز عبور صفحه قفل را در دستگاه ها فعال کنید.
• از رایانه امنیتی به روز در رایانه خانگی و دستگاه های متصل استفاده کنید. سیستم عامل های همه دستگاه های خود را به روز کنید.
• برای محدود کردن آسیب حمله سایبری ، دستگاه های اینترنت اشیا خود را از شبکه اصلی خود جدا کنید. برای ایجاد شبکه ‘مهمان برای دستگاه های اینترنت اشیا خود از ارائه دهنده خدمات خود بخواهید که کمک کند.
• موقعیت مکانی خود را در صورت لزوم خاموش کنید. اگر برنامه ای بتواند موقعیت مکانی شما را ببیند ، یک هکر هم می تواند باشد.
• هنگام استفاده از آن ، دوربین و میکروفون را خاموش کنید.
• شیوه های خوب امنیت سایبری را حفظ کنید (به عنوان مثال پیوست افرادی را که نمی شناسید ، از ورود خودکار استفاده نکنید و موارد دیگر را باز نکنید)

فناوری اینترنت اشیا در حال دستیابی به هدف ایجاد آسایش و راحتی در آینده است. همانطور که می بینیم ، فناوری در حال حاضر وجود دارد ، و اکنون موضوع این است که از نزدیک آن را مشاهده کرده و بفهمیم چه نوآوری هایی از آن به وجود خواهد آمد.

 


منابع