خانه > مقالات > تکنولوژی

ماشین های خودران

سطح های سیستم های رانندگی خودکار

علی معتمدی  

ماشین های خودران ایده جدیدی نیست. طرح های اولیه ماشین های خودران به سال های ۱۹۲۰ باز میگردد. اما از تبدیل شدن این ایده به واقعیت فقط چند سال میگذرد. با پیشرفت این تکنولوژی و عمومی تر شدن این تکنولوژی نیاز به قانون گذاری در رابطه با این سیستم نیز بیشتر احساس میشود.

با تمام حاشیه ها و سروصدا هایی که در رابطه با ماشین های خودران یا خودکار در اخبار به گوش میرسد احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که ” سطح های این ماشین های خودران چیست” ؟

در سال ۲۰۱۳ سازمان حمل و نقل و آزاد راه های آمریکا (NHTSA) 5 سطح ( ۶ سطح با احتساب سطح صفر ) برای دسته بندی ماشین های خودران ارائه داد. در این مقاله با ما همراه شید تا به برسی هر کدام از این سطح ها بپردازیم.

سطح ۰

سطحی که بیشتر ماشین ها در آن سطح قرار می گیرند و در این سطح راننده مسئول همه کار های رانندگی مانند شتاب گرفتن، ترمز گرفتن، چرخش است.

 

سطح ۱

به آنها خودروهای خودران hands-on (نیاز به دخالت دائم راننده دارند) نیز گفته میشود. قابلیت های این سطح کنترل سرعت خودکار با کروز، سیستم کمک به حرکت در میان خط ها، کمک به پارک کردن. مسئولیت انجام بیشتر کارها هنوز با راننده است. اما بعضی از وظایف به سیستم هوشمند خود ماشین که میتواند به آیوتی نیز متصل باشد انتقال داده شده.

 

سطح۲

از این سطح داستان اصلی شروع میشود. در سطح ۲ که به حالت hands-off میرویم راننده باید در ماشین حضور داشته، کاملا هوشیار و گوش به زنگ در پشت فرمان باشد، اما راننده دیگر عهده دار کنترل بیشتر اتفاقات نیست. اما بر خلاف اسم در این سطح نیاز است که دست راننده تمام وقت بر روی فرمان باشد. سیستم autopilot شرکت تسلا خود را در این سطح جای میدهد

مترجم : شرکت های مختلف سیستم های رانندگی خودکار مختلفی را توسعه داده اند در برخی از این سیستم ها لازم نیست راننده تمام وقت دست به فرمان باشد بلکه سیستم چک میکند تا چشم های راننده تمام وقت رو به جلو و به مسیر باشد تا در صورت بروز خطا توسط سیستم راننده زمان لازم برای واکنش را داشته باشد. هر شرکت اسمی برای سیستم خود انتخاب کرده است مانند

Volvo Pilot Assist II

Mercedes-Benz Drive Pilot

 

سطح ۳

سیستم های خودران واقعی در این سطح قرار دارند و راننده میتواند نه تنها دست خود را از فرمان بردارد بلکه توجهی به رانندگی نکند. و این امکان را فراهم میکند تا راننده به تماشای فیلم یا خواندن کتاب مشغول شود و سیستم مسئولیت رانندگی را بر عهده میگیرد. هرچند در این لول هم لازم است راننده در ماشین حضور داشته باشد تا در صورت بروز موارد اورژانسی کنترل ماشین را به عهده بگیرد. اولین ماشین با این سیستم Audi A8 2019 است ( که فقط در اروپا عرضه میشود). این سیستم امکان کنترل ماشین تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در ترافیک را دارد.

سطح ۴

پیشرفت اصلی در این سطح رفع نیاز به راننده برای مواقع اضطراری است. راننده میتواند داخل ماشین خوابیده و ماشین او را به مقصد میرساند. برای شرایطی که نیاز به دخالت و ارتباط با راننده است ماشین باید بتواند خود را به صورت امن به کنار مسیر رسانده تا زمانی که راننده بتواند کنترل را در دست بگیرد

 

سطح ۵

این سطح بالاترین و پیشرفته ترین سطح ماشین های خودران است. در این سطح هیچ نیازی به راننده نیست و راننده به یک مسافر تبدیل میشود. ماشین نیازی به هیچ گونه فرمان یا وسایل ماشین های سنتی ندارد .

پیشرفت های ماشین های خودران

از این سطح ها سه سطح اول در حال حاظر در دنیا وجود دارد اما تا زمانی که سطح ۵ به وسیله نقلیه عادی تبدیل شود راه زیادی باقی مانده است . هرچند که قسمتی از این مسیر روشن است و زمان زیادی باقی نمانده تا اولین ماشین که بتوانید هنگام سفر بخواب بروید ساخته شود .


منابع