خانه > مقالات > big data

اینترنت اشیا و کلان داده

اینترنت اشیاء و کلان داده

فریک خچومیان  

اینترنت اشیاء داده های موجود برای تجزیه و تحلیل را توسط تمام انواع سازمان ها به میزان زیادی افزایش خواهد داد. با این حال، موانع قابل توجهی برای غلبه کردن پیش از اینکه مزایای بالقوه تماما انجام شده باشد، وجود دارد.
اینترنت اشیاء یک صورت فلکی در حال رشد از سنسورهای متصل با اینترنت می باشد که به انواع مختلفی از “اشیاء” متصل شده است. سنسورها می توانند بسیاری از اندازه گیری های احتمالی را انجام دهند، اتصالات اینترنت می توانند با سیم یا بی سیم باشند، در حالی که “اشیاء” به معنای واقعی می توانند یک جسم (زنده یا بی جان) باشد که می توانید یک سنسور را به آن بچسبانید یا جاسازی کنید. برای مثال، اگر یک گوشی هوشمند حمل می کنید، شما تبدیل به یک اینترنت اشیاء چند منظوره می شوید، و بسیاری از فعالیت های روزانه خود می توانند ردیابی، تجزیه و تحلیل و موثر واقع شوند.
کلان داده، در عین حال، با چهار V مشخص می شوند: حجم(Volume)، تنوع(Variety)، سرعت(Velocity) و درست بودن(Veracity). به این معناست، که کلان داده در مقادیر زیاد ظاهر می شوند( حجم)، مخلوطی از اطلاعات ساختار یافته و غیر ساختاری است( تنوع)، (اغلب در زمان واقعی) می رسند( سرعت) و می تواند منشا نامعلوم باشد(صحت). چنین اطلاعاتی برای پردازش با استفاده از سیستم های مدیریتی پایگاه داده رابطه ای سنتی (RDBMSs) مناسب نیست، به همین دلیل است که یک صورت فلکی از ابزار های جایگزین بویژه سیستم پردازش داده توزیع شده Hadoop، به علاوه پایگاه داده های NOSQL مختلف و طیف وسیعی از هوش تجاری سیستم عامل ها برای خدمت به این بازار تکامل یافته است.
اینترنت اشیاء و کلان داده به وضوح در ارتباط هستند: میلیاردها “اشیاء” متصل به اینترنت، بر اساس تعریف، مقدار زیادی داده را تولید خواهند کرد. با این وجود، این به خودی خود در یک انقلاب صنعتی دیگر جای نخواهد گرفت، زندگی روزمره دیجیتالی را تغییر نخواهد داد، یا یک سیستم هشدار دهنده زود هنگام نجات سیاره ارائه نمی دهد. همانطور که EMC و IDC در آخرین گزارش دنیای دیجیتال خود خاطر نشان می کنند، سازمان ها باید در در داده های ارزشمند، “اطلاعات هدف” غنی باشند که (١) دسترسی آسان باشد (٢) در زمان واقعی در دسترس باشد (٣) ردپای بزرگی داشته باشد ( بر بخش عمده ای از سازمان یا پایگاه مشتریان آن تاثیر می گذارد و/یا (٤) بتواند تغییر معناداری را با تجزیه و تحلیل مناسب و اقدامات پیگیرانه انجام دهد.
همانطور که خواهیم دید، مقدار زیادی از این داده های قابل اجرا وجود دارد که ممکن بود شما تصور کنید اگر به سادگی به اندازه “جهان دیجیتال” و تعداد اشیاء متصل به اینترنت نگاه می کردید.

درک رابطه بین اینترنت اشیاء و کلان داده

اینترنت اشیاء (Iot) و کلان داده به هم متصل هستند اگرچه آنها یکسان نیستند، بسیار سخت است در مورد یکی بدون دیگری صحبت کنیم. قبل از اینکه ارتباطشان را تجزیه و تحلیل کنیم، اجازه دهید نگاه دقیقتری به این دو شیوه داشته باشیم.
دستگاه ها و اشیا های بیشتری در حال حاضر به اینترنت متصل شده اند، و داده هایی را که برای تجزیه و تحلیل جمع آوری می کنند، انتقال می دهند. در اینجا، هدف استفاده از این داده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند و الگوهایی است که میتواند مورد استفاده قرار گیرد تا تاثیر مثبتی بر شیوه زندگی، صرفه جویی در مصرف انرژی، حمل و نقل و سلامت داشته باشد. با این وجود، داده ها خود این اهداف را ایجاد نمی کنند، بلکه راه حل های آنها را از بررسی آن و یافتن پاسخ هایی که ما نیاز داریم، ایجاد می کند.
در ارتباط با این آینده، دو اصطلاح مورد بحث قرار گرفته است: اینترنت اشیاء (IoT) و کلان داده. اینها به هم متصل هستند و اگر چه آنها یکسان نیستند، بسیار سخت است که در مورد یکی بدون دیگری صحبت کنیم. قبل از اینکه ارتباطشان را تجزیه و تحلیل کنیم، اجازه دهید نگاهی دقیقتر به این دو شیوه داشته باشیم.

کلان داده

واژه کلان داده بسیار بیشتر از ورود اینترنت اشیاء برای انجام تجزیه و تحلیل وجود داشت. هنگامی که اطلاعات صحت، سرعت، تنوع و حجم را نشان می دهد، پس، از آن به عنوان کلان داده تفسیر شده است. این با مقدار زیادی از داده ها برابری می کند که میتوانند بدون ساختار یا با ساختار باشند، در حالی که سرعت، به سرعت پردازش داده ها اشاره دارد و صحت، عدم اطمینان بخش بودن آن را تعیین می کند.

اینترنت اشیاء

مفهوم اینترنت اشیاء این است که طیف گسترده ای از چیز ها را تبدیل به اشیاء هوشمند می کند—هر چیزی از اتومبیل ها، ساعت ها، یخچال ها و مسیر های راه آهن. به طور معمول، محصولاتی که به اینترنت متصل نمی شوند و قادر به گرفتن و مدیریت داده ها هستند، با تراشه ها و سنسورهای کامپیوتری برای جمع آوری داده ها تهیه می شوند. با این وجود، بر خلاف تراشه های استفاده شده در دستگاه های تلفن همراه، گوشی های هوشمند و رایانه های شخصی، این تراشه ها بیشتر برای جمع آوری داده ها استفاده می شود که عملکرد محصول و الگوهای استفاده مشتری را مشخص می کند.
داده دستگاه های IoT در کلان داده قرار دارد و این اطلاعات بر خلاف آن اندازه گیری می شوند. به زودی، اینترنت اشیاء هر جنبه ای از زندگی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد: خانه های هوشمند، تولید، حمل و نقل، و کالا های مصرفی مانند پوشیدنی ها، گوشی های هوشمند و موارد دیگر.
آوردن اینترنت اشیاء و کلان داده با یکدیگر
این تکنولوژی مخرب نیاز به زیر ساخت های جدید دارد، از جمله برنامه های کاربردی نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین سیستم عامل، شرکت ها باید هجوم داده هایی که در جریان است را کنترل کنند و در زمان واقعی همانطور که در لحظه تکامل پیدا می کند آن را مورد بررسی قرار دهند.
این جایی است که کلان داده ظاهر می شوند، ابزار تجزیه و تحلیل کلان داده توانایی اداره حجم زیادی از داده های تولید شده از دستگاه های IoT که جریان پیوسته اطلاعات را ایجاد می کند را دارد.
اما، به منظور تمایز قائل شدن بین آنها، IoT داده هایی را ارائه می دهد که از طریق آن تجزیه و تحلیل کلان داده می تواند اطلاعات را برای تولید بینش مورد نیاز از آن استخراج کند.
با این حال، IoT داده ها را در یک مقیاس متفاوت اداره می کند، بنابراین راه حل تجزیه و تحلیل باید نیازهای پردازش و مصرف سریع آن را همراه با استخراج سریع و دقیق، تطبیق دهد.
راه حل های بسیاری وجود دارد که تقریبا در زمان واقعی تجزیه و تحلیل در مجموعه های کلان داده فراهم می کند، و لزوما پایگاه داده Full-Rack را به یک سرور کوچک تغییر دهد که تا ۱۰۰ TB پردازش می کند، بنابراین مقدار کمی از سخت افزار مورد نیاز است. پایگاه داده تجزیه و تحلیل نسل بعدی به فن آوری GPU نیرو می دهد، به طوری که کاهش بیشتر سخت افزار را امکان پذیر کند، یعنی ۵ TB در یک لپ تاپ و یا یک پایگاه کلان داده در ماشین. این به طور گسترده به سازمان های IoT کمک می کند تعدادی از مجموعه داده ها را مرتبط کند، که به آنها کمک می کند تا با روند تغییرات سازگار شوند و پاسخ های زمان واقعی را بدست آورند، حل کردن چالش در مورد اندازه و سازش بر عملکرد.

اینترنت اشیاء و کلان داده با هم کار می کنند

نمونه های زیادی از کلان داده و IoT که با هم کار می کنند وجود دارد برای ارائه تجزیه و تحلیل و بینش. یکی از این نمونه ها توسط سازمان های حمل و نقل نشان داده شده است. آنها از تجزیه و تحلیل کلان داده و داده های سنسور برای بهبود بهره وری، صرفه جویی در هزینه و کاهش تاثیر محیط زیست خود استفاده می کنند. آنها از سنسورها در وسایل نقلیه تحویل خود برای نظارت بر سلامت موتور، تعداد توقف ها، مسافت پیموده شده، مایل در هر گالن و سرعت استفاده می کنند.
IoT و کلان داده امواجی در کشاورزی بزرگ ایجاد میکنند. در این زمینه، این زمین مانیتورهای سیستم را به سطوح رطوبت متصل می کند و این داده ها را به کشاورزان با یک ارتباط بی سیم ارسال می کند. این داده ها کشاورزان را قادر می سازد دریابند چه زمانی محصولات به سطح رطوبت مطلوبی رسیدند. و مثال نهایی که من می خواهم در اینجا بحث کنم، مدیریت منابع انسانی است. برنامه های IoT و مفاهیم کلان داده در این زمینه بهره وری و کارآیی را افزایش می دهد. برخی از مزایا در اینجا، بهبود انتخاب استعدادها و تطبیق شغلی با مهارت ها و ویژگی های شخصیتی مورد نیاز است. براساس یک نظرسنجی از سوی شهرداری، مشخص است که هر دو تجزیه و تحلیل کلان داده و IoT نقش مهمی در مدیریت منابع انسانی ایفا می کنند.


منابع