خانه > مقالات > اینترنت اشیا

دستگاه های پوشیدنی چه جایگاهی در اینترنت اشیا دارند؟

علی معتمدی  

در میان دستگاه های پوشیدنی ایوتی ساعت های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام (Fitness trackers) را میتوان به عنوان بهترین نمونه از تکنولوژی های اینترنت اشیا دانست. بر اساس یک تحقیق از Clutch دستگاه های پوشیدنی معمولا فقط برای یک عمل خواص مثل چک کردن زمان و میزان ورزش کردن استفاده میشوند.

دستگاه های پوشیدنی ایوتی هنوز کاملا در زندگی روزمره افراد نفوذ نکرده اند. هرچند، دستگاه های پوشیدنی با کنترل نا محسوس علایم حیاتی آینده درخشانی در حوزه سلامتی خواهند داشت.

این چگونگی استفاده از دیوایس های ایوتی نمایانگر این موضوع است که گروه بیشتری از افراد علاقمند به استفاده از این دستگاه ها به صورت تکی دارند تا استفاده به عنوان قسمتی از اکوسیستم دستگاه های متصل. در نتیجه تکنولوژی ایوتی هنوز به صورت کامل به زندگی روزمره افراد وارد نشده است.

دستگاه های پوشیدنی

سه علت اصلی کند بودن روند استفاده از تکنولوژی ایوتی :

۱-امکان پذیری

۲-قابل اطمینان بودن اتصال میان دستگاه ها

۳-عملکرد دستگاه ها

این مقاله به برسی اینکه چگونه استفاده مردم از دستگاه های پوشیدنی نمایانگر نگرش مصرف کننده ها نسبت به تکنولوژی ایوتی است می پردازد.

افراد از دستگاه های پوشیدنی برای فعالیت های ساده استفاده میکنند.

تحقیقات نشان داده افراد از دستگاه های پوشیدنی برای انجام کار های سنتی استفاده میکنند، یا کارهایی که بدونه دستگاه های متصل به شبکه یا تکنولوژی های پیشرفته هم قابل انجام هستند.

استفاده از دستگاه های پوشیدنی برای انجام کار های پیچیده مثل مدیریت مالی یا تنظیم کردن دستگاه های هوشمند خانه نیازمند توجه کاربر یا هماهنگ سازی هایی است که کاربر قادر به کامل کردن آنها یا تمایلی به تکمیل کردن آنها ندارد.

دستگاه های پوشیدنی معمولا کارایی لازم را ندارند

دستگاه های پوشیدنی معمولا برای انجام برخی اعمال بخصوص در مقایسه با کامپیوتر ها تلفن های همراه کارایی ندارند. یکی از دلایل اصلی سایز کوچک دستگاه ها پوشیدنی است که باعث می شود انجام کارهای پیچیده غیر ممکن و کارایی این دستگاه ها محدود شود. به عنوان مثال استفاده از کارت های اعتباری در دستگاه های پوشیدنی کاری طاقت فرسا است.

پیمایش ( اسکرول ) صفحه ها و کلیک کردن در دستگاه هایی که دارای محیط کاری بزرگتر و قابل گشت تر برای کاربر هستند آسان تر است. دستگاه های پوشیدنی ایوتی عموما با تکیه و ارتباط با شبکه های بلوتوث، وایفای و سلولار کارکرد هایی بیش از کارکرد های عادی را فراهم می کنند. به عنوان نمونه دستورات صوتی ساده ای مانند : ” وضعیت آب و هوا ” نیازمند ارتباط با شبکه هستند. اگر در ارتباط دستگاه های پوشیدنی با شبکه اختلالی ایجاد شود از نظر کارایی بسیار محدود میشوند.

هماهنگ نبودن دستگاه های پوشیدنی با یکدیگر :

هماهنگ کردن این دستگاه های هوشمند با یکدیگر چنان دشوار است که می تواند شما رو دچار سردرد کند. برای کنترل کردن یک خانه هوشمند با استفاده از دستگاه های پوشیدنی به یک شبکه ارتباطی و یک نرم افزار که همه دستگاه ها با آن هماهنگ باشند نیاز است.

معمولا دستگاه های متفاوت با تکنولوژی هایی ساخته شده اند که با یکدیگر هماهنگی ندارند. علت این مشکل آن است که کمپانی سازنده نرم افزار نوشته شده برای این دستگاه ها به صورتی طراحی کرده تا با کمپانی های رقیب هماهنگی کمی داشته باشد. در نتیجه کاربر ها مجبور به انجام تنظیمات اضافی به صورت دستی هستند که بسیاری از افراد نمی توانند یا انجام نمی دهند.

دستگاه های پوشیدنی

به همین دلیل دستگاه های پوشیدنی باعث جذب سرمایه برای دستگاه های ایوتی نمیشوند. بر اساس نظرسنجی Clutch’s survey حدود ۵۲% از افراد بسیاری از افرادی که هم اکنون دارای یک دستگاه پوشیدنی هستند برای خرید دستگاه ایوتی در سال دیگر برنامه ای ندارند.

دستگاه های پوشیدنی در حوزه سلامتی آینده روشنی دارند

در نیمه پر لیوان آینده دستگاه های پوشیدنی به قابلیت های که به صورت نامحسوس دارند مربوط میشود، به عنوان مثال تحت نظر گرفتن سلامتی. کاربرد نامحسوس دستگاه های پوشیدنی میتواند تحت نظر گرفتن علایم حیاتی و حتی نجات جان افراد باشد. مثال های بسیاری هست که افراد متوجه آریتمی در ضربان قلب یا دیگر مشکلات جدی در سلامت خود از طریق دستگاه های پوشیدنی شده اند.

دستگاه های پوشیدنی نمایانگر یک جبهه جدید در حوزه سلامتی هستند به خاطر آنکه :

  • فراهم آوردن مراقبت های اورژانسی از افراد سالخورده
  • نظارت بر تخت کودکان
  • جمع آوری پیوسته اطلاعات مربوط به هر بیمار و ایجاد امکان پرستاری و درمان شخصی هر بیمار
  • فراهم کردن امکان آزمایشات بسیار دقیق و وسیع برای جمع آوری و یافتن وابستگی هایی که هنوز کشف نشده اند

کنترل پیوسته علایم حیاتی کاربر که با دستگاه های پوشیدنی فراهم شده است این امکان را برای افراد و متخصصین پزشکی به وجود آورده تا از اختلالات سلامتی که قبلا قابل ردیابی نبوده اند مطلع شوند و برای پیش گیری از بیماری اقدام کنند. با گذر زمان شرکت های تولید کننده تکنولوژی به موقعیت و قدرت مناسب این دستگاه ها پی برده اند و هر چه بیشتر این امکانات را به این دستگاه ها اضافه میکنند.

برای مثال شرکت اپل به تازگی اعلام کرده که امکان اندازه گیری سطح گلوکوز و فشار خون ، و اندازه گیری دقیق تر سلامت قلب را برای ساعت های هوشمند خود به وجود آورده است.

دستگاه های پوشیدنی چه جایگاهی در اینترنت اشیا دارند؟

دستگاه های پوشیدنی ایوتی معمولا امکاناتی را ارایه میکنند که در تلفن های هوشمند وجود دارد اما نه به سادگی و اطمینان در تلفن های هوشمند. در نتیجه افراد از این دستگاه ها برای کارهای تکی استفاده میکنند و از متصل کردن آنها به دیگر دیوایس های ایوتی خود داری میکنند تا از سختی های هماهنگ کردن دیوایس ها با دیگر تکنولوژی های ایوتی در امان بمانند. اما برای آینده می توان گفت، دستگاه های ایوتی  پوشیدنی با استفاده از قابلیت های کنترل نامحسوس و یا از راه دور علایم حیاتی دارای آینده روشنی هستند.


منابع