خانه > مقالات > آموزش

MIT App Inventor

ساخت اپلیکیشن اندروید برای کاربرد های اینترنت اشیا

نیما اژدری  

مقدمه

امروزه با فراگیر شدن اینترنت اشیا و تاثیرات آن در زندگی روزمره ما اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود. اگر با موضوعات اینترنت اشیا آشنا باشید یکی از ساده ترین و در دسترس ترین ابزار های ارتباطی برای کنترل و نظارت در این زمینه گوشی های هوشمند و تبلت ها می باشند.در این مقاله سعی بر آشنایی با روش های توسعه اپلیکیشن های اندروید مرتبط با اینترنت اشیا را داریم. اصولا در این مسیر چند راه وجود دارد که بسته به نوع نیاز اپلیکیشن و دانش برنامه نویسی می توان از یک روش استفاده کرد.

  1. اندروید استودیو
  2. وب اپلیکیشن  MIT App Inventor

مزایا و معایب

به طور خلاصه استفاده از اندروید استودیو قدرت انعطاف پذیری بالا به توسعه دهنده می دهد. اما در کنار این قدرت انعطاف نیاز به تسلط به زبان برنامه نویسی جاوا و همچنین سخت افزار نسبتا قوی برای اجرا و کامپایل برنامه ها دارید. راه دیگر استفاده از وب اپلیکیشن App Inventor است. این اپلیکیشن به صورت آنلاین اجرا می شود. پس نیاز به قدرت سخت افزار بالایی ندارد.  تنها با یک مرورگر و دسترسی به اینترنت ، خروجی را در یک مقلد یا گوشی اندروید شخصی به شما ارائه می دهد. قطعا این ابزار قدرت انعطافی مانند Android Studio را ندارد؛ اما از مزیت اصلی آن می توان به ساخت اپلیکیشن با دانش کمتر برنامه نویسی اشاره کرد.

ابزار App Inventor چیست؟

App Inventor یک برنامه تحت پلتفرم اندروید که از طریق مرورگر به صورت آنلاین می باشد که به شما اجازه ساخت برنامه یا بازی های اندروید را می دهد.

App Inventor شامل دو بخش اصلی می باشد.

  • App Inventor Designer: بخشی برای انتخاب کامپوننت های برنامه
  • Blocks Editor App Inventor: بخشی برای چسباندن و الحاق کردن بلاک های مختلف برنامه و همچنین تعریف وظایف هر کامپوننت با رویداد هایشان و قلب اصلی برنامه.

برنامه طراحی شده مرحله به مرحله در بخش Designer  وهمچنین در بخش مقلد قابل مشاهده می باشد.

محیط توسعه نرم افزار App Inventor  قابل اجرا بر روی سیستم عامل های مک و توزیع های لینوکس و ویندوز است. همچنین خروجی تنها قابل اجرا بر روی گوشی های اندروید می باشد.

با App Inventor چه کار هایی می توان انجام داد؟

می توانید انواع نرم افزار های مختلف را با این ابزار بسازید. حتی برنامه ای بسازید که از حسگر های مختلف گوشی استفاده می کند. برای ساخت نرم افزار نیازی نیست که یک توسعه دهنده حرفه ای باشید. به این دلیل که به جای کد زدن کافیست به صورت گرافیکی برنامه را طراحی کنید و با استفاده از بلاک ها رفتار و رویداد های هر بخش را مشخص کنید. تمرکز ما در این سری آموزش ها روی پیاده سازی نرم افزار های مرتبط با پروژه های آردوینو و ایجاد ارتباطات می باشد.

ساده اما قدرتمند:

وب اپلیکیشن App Inventor بسیار ساده اما قدرتمند برای پیاده سازی پروژه های مختلف است.مواردی همچون:

جی پی اس لوکیشن اندروید فراهم آوردن دسترسی به حسگر موقعیت یابی.به عنوان نمونه ساخت برنامه ای برای دیدن موقعیت جغرافیایی یا مکانی که خودرو خود را پارک کرده اید.

پیام کوتاه ساخت نرم افزاری برای استفاده از ویژگی های سیستم عامل اندروید. به عنوان نمونه ارسال چند پیام کوتاه در بازه زمانی کوتاه یا ساخت برنامه ای که پیغام های شما رو میخواند.

بخش های مختلف رابط کاربری  برنامه در حالت Designer:

Palette: پنل تشکیل شده از کنترلر های مختلف ارتباطی مثل کلید ها ، چک باکس ، برچسب ها در رابط کاربری و ابزار های دیگر برای کار با بلوتوث ،حسگر های موبایل ، نقشه گوگل و موارد دیگر را شامل می شود. تمام این کنترلر ها می تواند بسته به نیاز برای پیاده سازی در پروژه نرم افزاری ما استفاده شود.

Viewer: با اضافه کردن هر جز از اجزای Palette این موارد به صورت لحظه ای روی صفحه پدیدار می شوند.

Components: با اضافه کردن هر کنترلر و جز اصلی به برنامه به این بخش افزوده میشود.

Properties: شامل تمام ویِژگی های کنترلر انتخابی ما می شود. به عنوان نمونه Label یا  Buttonاضافه شده بر روی صفحه چه نام و رنگ و متنی داشته باشد.

دیزاین

بخش مربوط به Blocks:

Blocks: به طور کلی در این بخش مشخص میکنیم که یک برنامه قرار است چه کاری انجام دهد. البته با ذکر این نکته که نیازی به کد نویسی نمی باشد اما به دانشی در مورد کارکرد یک نرم افزار و فهم فلوچارت در برنامه نویسی نیاز است. این بخش شامل عملگر های کنترلی ، منطقی ، ریاضی و موارد دیگر می شود که بهتر است در هنگام پیاده سازی یک پروژه بر اساس نیاز پروژه مورد بررسی قرار گیرد.

بلاک دیزاین

 

حال در انتها یک ویدئو کوتاه از نحوه پیاده سازی یک اپلیکیشن ساده با خروجی Hello World و آشنایی با محیط این وب اپلیکیشن را میبینیم.


منابع