خانه > مقالات > چالش های آیوتی

ابتکارات آیوتی

چالش های بزرگ برای به موفقیت رسیدن ایده های مبتکرانه آیوتی

فریک خچومیان  

چالش های بزرگ همواره در تکنولوژی های جدید وجود دارد و بایست آنها را شناسایی و راه حل هایی برایشان پیدا کنیم. در طی سالهای گذشته متوجه شدم که اغلب، بزرگترین موانع موفقیت تکنولوژی ها نیستند. سال گذشته Gartner یک مطالعه انجام داده که تنها ۲۶ درصد از شرکت هایی که ایده مبتکرانه در اینترنت اشیا داشتند به موفقیت رسیده اند. این یک آمار بسیار ترسناک است البته با توجه تجربیات و مشاهدات گذشته کاملا باور پذیر است. بسیاری از این شرکت هاحتی عملیاتی یا سازمانی هستند.

با اینکه خیلی از مسائل مربوط به گسترش آیوتی تکنولوژیکی نیستند ولی، مقابله و تسلط به آنها به همان اندازه دردناک دشوار هستند. همچنین اگر هر سازمانی بدون درک درست و شناخت دقیق درصدد غلبه بر آنها برآید، به احتمال ۷۴ درصد دچار شکست می شود . ولی اینجا در شرکت Leverege، بر این باوریم که به اشتراک گذاری آزادانه دانش و دیدگاه ها که بر اساس تجارب گذشته بدست آمده ضروری است زیرا همین اطلاعات به ما کمک می کند که با یکدیگر رو به جلو حرکت کنیم و موجب تقویت پتانسیل انسانی شویم.

بنابراین در این سری از مقالات، به بررسی موضوعاتی که آنها را تجربه کرده و شاهدشان بودیم خواهیم پرداخت که شامل مواردیست از جمله : مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، تجاربی که کسب کردیم و اینکه شما چگونه میتوانید به چالش های مشابه مربوط به ابتکارات آیوتی خود غلبه کنید. حال می خواهد شما ارائه دهنده راه حل های آیوتی برای مشتریانتان باشید یا، سازمانی هستید که قصد دارید تکنولوژی های آیوتی را در سیستم ها و فرایند های خود آمیخته یا نهادینه کنید. امیدواریم این سری از مقالات شما را برای رسیدن به موفقیت، با دانش و استراتژی های ضروری آن مجهز کند. ما مسائل ژرف را برای پست های آیتی ذخیره میکنیم اما، در اینجا تنها چند مورد از این موضوعات را ارائه می دهیم.

شما نیاز به همکاری دارید

ما به طور فزاینده ای از سنسورها و دستگاه هایی استفاده می کنیم که به ما اجازه می دهند که به صورت دیجیتالی اشیا فیزیکی و ویژگی های آنها را نشان دهیم. به عنوان مثال در ردیابی، شما به احتمال زیاد یک ردگیر دارید که به یک دارایی مشخص که میخواهید آن را رهگیری کنید متصل می شود. دارایی چیزی است که ما میخواهیم رهگیری کنیم، اما ردیاب چیزی است که جمع آوری و ارسال اطلاعات می کند. بنابرین شما باید بدانید که این ردیاب بر روی این دارایی است که ما آن را جفت کردن (Pairing) عنوان می کنیم.

برای بیشتر کاربردهای ردیابی اموال، افرادی باید به صورت دستی ردیاب را به دارایی خاصی متصل کنند و وقتی شما به صورت دستی اینکار را انجام می دهید مشکلاتی به وجود می آید. از مشکلات لیبل گذاری حین تولید گرفته تا موارد اجرایی نظیر عدم انطباق درست ردیاب ها به اموال که توسط نیروی انسانی مربوطه بوجود آمده. در ادامه این مقالات نمونه هایی از این مشکلات بیان خواهند شد.

تغییرات کوچک، تغییرات بزرگی در ایده های مبتکرانه آیوتی ایجاد میکنند

از اینترنت اشیا معمولا به عنوان “سیستمی از سیستم ها” هم نام میبرند، و به دلیل اینکه ابتکارات آیوتی معمولا ترکیبی از سخت افزار،نرم افزار و اتصالات میباشند که سپس به فرآیندهای تجاری و عملیاتی متصل می شوند. به دلیل پیچیدگی و وابستگی سیستمیک، یک تغییر ساده در یک بخش از سیستم و یا زیرسیستم میتواند بر کل “سیستمی از سیستم ها” تاثیر بگذارد.

بگذارید بگوییم شما میخواهید برخی از تغییرات را در سیستم عامل (Firmware) سنسورها یا دستگاه انجام دهید تا به کاهش مصرف باتری کمک کنید، بنابراین تعداد پیام های فرستاده شده از سنسور یا دستگاه را در هر روز کاهش می دهید. عالی هست! شما چند ماه به عمر باتری اضافه کرده اید. ولی متاسفانه، سیستم آیوتی شما از تعداد پیام هایی که سنسور یا دستگاه تولید میکنند جهت نشان دادن معیوب بودن سنسور یا دستگاه های شما استفاده می کند. پس از تغییرات، شما به طور ناگهانی سنسورها یا دستگاه های بیشماری را علامت گذاری میکنید که معیوب هستند. در بهترین حالت به اعتماد کاربر آسیب میزند و در بدترین حالت به این معنی است که سیستم خودکار کار نمیکند.

اگر چه حل این چالش در نهایت به ارتباطات و اتصالات خوب وابسته است ولی، حتی مدیریت آن در یک سازمان هم دشوار خواهد بود ( سازمان های فرنچایزی که همکاران متعددی دارند را فعلا نادیده میگیریم). در مقالات بعدی با شما مثال هایی به اشتراک خواهیم گذاش که نشان میدهد تا چه اندازه بایست تغییرات کوچک را جدی گرفت و سپس آنها را اعمال کرد. همچنین برخی از استراتژی ها برای ارتباط و مدیریت موثر این تغییرات ارائه خواهیم داد.

با چه چالش هایی روبرو می شوید؟

موضوعات زیادی را در ذهن داریم که بعد از دو پست بالا پوشش خواهیم داد اما، در انتها هدف از ارائه این مطالب آن است که به شما جهت اجرایی شدن ایده های مبتکرانه آیوتی کمک شود. لطفا در این راه اگر تجارب شخصی داشته اید با ما در میان بگذارید.


منابع