خانه > مقالات > واقعیت افزوده

چگونه آیوتی و واقعیت افزوده در کنار هم میتوانند به پیشرفت بازاریابی کمک کنند؟

علی معتمدی  

احتمالا تجربه شما از کار با واقعیت افزوده به گشتن به دنبال پوکمون ها و گذاشتن دایناسور ها بر روی لوازم خانه محدود می شود. اما از قدرت واقعیت افزوده برای دگرگون کردن دنیای مارکتینگ به عنوان یک تکنولوژی انقلابی یاد میشود. اخیرا مجله Adage از واقعیت افزوده به عنوان “موقعیت تریلیون دلاری” یاد کرده است.که نشان از قدرت انقلابی این تکنولوژی دارد.

اگر کمپانی شما در حال به روز کردن سیستم های بازاریابی خود با تکنولوژی واقعیت افزوده نیست پس از تکنولوژی روز بازار عقب هستید. ترکیب شدن تکنولوژی واقعیت افزوده با داده های ایوتی امکان سرویس دهی بهتر برای مصرف کننده ها را فراهم کرده و قدرت کمپانی را برای هدف قرار دادن دسته ای خاص از افراد جامعه بهبود می بخشه .

تغییراتی و دگرگونی هایی که واقعیت افزوده در صنعت بازاریابی ایجاد میکند به صورت کامل برای همه مشخص شده است . ایوتی و واقعیت افزوده در کنار هم میتوانند اطلاعات زیادی را در رابطه با تجربه مصرف کننده ها فراهم کرده و در رفع ایرادات به شما کمک کنند.

(AR) یا واقعیت افزوده چیست ؟

اضافه کردن اطلاعات مفید به فیلمی در حال پخش از دنیای واقعی را واقعیت افزوده می گویند.

چطور واقعیت افزوده و ایوتی می توانند روند توسعه و ابتکارات جدید در مارکتینگ را بهبود بخشند؟

از بهترین حوزه هایی که می توان از AR در شرکت ها استفاده کرد حوزه بازاریابی است. داده هایی که ایوتی در رابطه با دنیای فیزیکی تولید می کند را می توان با AR ترکیب کرد تا یک تجربه بهتر برای مصرف کننده حاصل شود. AR در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارد.

سرویس های مرتبط با مکان : از ساده ترین کاربرد های ایوتی در AR استفاده از تگ هایی مکان یابی است که موقعیت مکانی فروشگاه یا محصولات داخل فروشگاه ها را نمایش می دهد. برنامه هایی مانند Wikitude موقعیت مکانی هر یک از محصولات را به خریدار نشان میدهند. نمونه دیگر فرودگاه Gatwick است با استفاده از تگ مکان یابی به مسافران کمک میکند تا راحت تر به مقصد خود (داخل فرودگاه) برسند. همین تکنولوژی می تواند به خریداران شما کمک کند تا محصول شما را راحت تر و سریع تر پیدا کنند.

سرویس های تجربه و انتخاب : مدت هاست که طراحان از ایوتی و AR برای طراحی و تصور دوباره فضا ها استفاده می کنند ،اما مصرف کننده ها نیز میتوانند از این سیستم استفاده کرده ببینند که وسایل و مبلمان چگونه در اتاق نشیمن خانه جدید جای می گیرند یا کدام رنگ برای لباس جدیدی که می خواهند از طریق وب خریداری کنند بیشتر با بقیه لباس ها هماهنگ است.

داده ها و معیار ها : یکی دیگه از دلایل برای تشویق به استفاده از ایوتی و AR این است که به شما امکان آن را میدهد تا فعالیت های مصرف کننده را با دقت بیشتری تحت نظر گرفته و حتی آنها را پیش بینی کنید. سرویس های مرتبط با مکان این امکان را فراهم میکنند تا برسی کنید مصرف کننده ها تحت شرایطی خاص چگونه عمل میکنند. و حتی دلیل مهم تر آنکه بیشتر مصرف کننده ها ترجیه میدهند یک محصول که دارای داده های AR است را خریداری کنند به این علت که قبل از خرید محصول اطلاعات بیشتری در رابطه با آن بدست می آورند.

جمع بندی

نکته مهم آن است که شما اطلاعات را دسته بندی و ارزیابی کرده، یک استراتژی کارآمد تر برای پیش برد شرکت بدست آورید. به عنوان مثال آب و هوا چه اثری بر روی مصرف کننده می گذارد؟ چه پارامتر های دیگری از دنیای فیزیکی بر روی رفتار مصرف کننده اثر می گذارد؟ ایوتی و واقعیت افزوده در کنار هم می توانند اطلاعات زیادی در رابطه با تجربه کاربر در استفاده از اکوسیستم شرکت برای شما فراهم کرده و امکان عیب یابی بیشتر و کارآمد تری را برای شما فراهم میکند.