خانه > مقالات > توسعه وب

توسعه وب

چگونه اینترنت اشیاء تغییراتی در توسعه وب ایجاد میکند؟

فریک خچومیان  

توسعه وب (Web Development) محیطی فراهم کرده است برای توسعه تکنولوژی های مختلف از جمله اینترنت اشیاء، بلاکچین، کلان داده، روباتیک و … . آیوتی تغییراتی اساسی در حال بروز دادن میباشد و تکنولوژی است که نه تنها بر مصرف کنندگان بلکه همچنین بر ارائه دهندگان راه حل های مختلف اینترنت اشیاء تاثیر گذاشته است.
آیوتی تغییراتی را در بستر توسعه نرم افزار در سطح های مختلف انجام داده است، از جمله توسعه وب. پیچیدگی شبکه های آیوتی، چالش های زیادی را در بستر توسعه وب در دو قسمت رابط کاربری و توسعه سرور ایجاد کرده است. بیاید با هم، به چند موضوعات اصلی و راه هایی که آیوتی تاثیری بر روی بستر توسعه وب گذاشته است را دنبال کنیم.

محلی برای توسعه وب در آیوتی

اگر شما متعجب هستید، که چرا در مورد آیوتی و توسعه وب صحبت میکنیم، با ما همرا باشید. شبکه ای از دستگاه های متصل بستگی به وب سرورها دارند. دادهایی که از طرف سنسورها جمع آوری می شوند، بر روی رایانش ابری ذخیره می شوند. پیام های پروتکلی پیشرفته(Advanced Messaging Protocols) مسئول ارتباط بین دستگاه ها هستند، و رابط کاربری که کمک میکنند کاربرها بتوانند تعامل با دستگاه های متصل داشته باشند.خیلی از دستگاه های آیوتی میتوانند محتوا وبسایت را نمایش دهند که شامل رابط کاربری در تلویزیون، لپ تاب، پوشیدنی ها، لوازم هوشمند و مانیتور های صنعتی. بعضی از آنها میتوانیم جستجوی وب را در مرورگر انجام دهیم. به عنوان مثال، آمازون Echo همراه با دستیار مجازی Alexa. همین طور که میبینید توسعه وب و طراحی یکی از قسمت های مهم در پروژه های آیوتی می باشند.
توسعه اینترنت اشیاء با توسعه وب معمولی متفاوت است.
شبکه های آیوتی معمولا خیلی پیچیده تر از توسعه برنامه وب معمولی می باشند. آنها باید با مقادیر زیادی از داده ها، ارتباطات شدید، رابط کاربری پویا و مسائل امنیتی و قابل اطمینان برخورد کنند.

جمع آوری مقادیر زیادی از داده ها

سیستم های آیوتی با داده های زیادی کار میکنند. آنها با جمع آوری آنی داده ها از سنسور ها، آنها را فیلتر و پردازش میکنند و داده ها را به سمت سرور های ابری می فرستند. بعضی از مقادیر زیادی از داده ها میتوانند تاخیری در شبکه به وجود بیاورند و یا به کلی از دست برود. در این قسمت است که با این سیستم را با توسعه وب معمولی مقایسه میکنیم که:

توسعه وب آیوتی زیاد بر روی سیستم های مقیاس پذیری ( Scalability ) و قابل اطمینان( Reliability ) تمرکز دارد.

مقیاس پذیری اطمینان می دهد که جمع آوری داده ها و توزیع داده ها به مقادیر زیادی از داده ها بستگی ندارد. قابل اطمینان به معنی جمع آوری و و توزیع داده ها بدون وقفه می باشد. به این منظور خیلی از توسعه دهندگان آیوتی، زبان های برنامه نویسی و راه حل های تسهیل مقیاس پذیر برنامه ها مثل Java,C,JavaScript انتخاب میکنند. در توسعه آیوتی، انتقال داده ها خیلی مهم می باشد که با پروتکل های پیشرفته برای جابهجا استفاده شود. پروتکل های قابل استفاده مثل XMPP برای ارتباطات آنی و لحظه ای و AMQP برای داده های پیام-گرا( Message-Oriented) دریافت و ارسالی.

رابط کاربری پویا

رابط کاربری به کاربران کمک میکند که با سیستم های آیوتی ارتباط برقرار کنند. آنها بینش ارزشمندی را نمایش میدهند از جمع آوری داده ها، و به مدیریت تمام شبکه ها کمک شایانی میکنند. معمولا سیستم آیوتی از جمع آوری داده های کلان از انواع مختلفی از داده ها را با آنالیز ها و اینفوگرافی ختلف نمایش می دهد. راه حل های رابط کاربری پویا برای کنترل شبکه های آیوتی کاربرد دارد.

امنیت

در حالی که امنیت همیشه یک نگرانی مهم برای توسعه وب است، برای آیوتی بسیار مهم و حیاتی می باشد. امنیت یکی از چالش برانگیزترین قسمت هایی از پیشرفت آیوتی می باشد. واضح است که دستگاه های هوشمند باید امن باشند از مداخله های خارجی تا بتوانند شبکه و داده های تولید شده را امن کنند. و کار به عهده توسعه دهندگان وب میباشد.
پروژه امنیت برنامه وب باز (OWASP) میگوید که رابط کاربری اولین و مهمترین نقطه ضعف های سیستم های آیوتی میباشد. و در دومین رتبه تایید صحت/مجوز (Authentication/Authorization) یکی دیگر از نقطه ضعف ها می باشد.

یکی از اصلی ترین آسیب پذیری های سیستم های آیوتی، توسعه وب و طراحی آن است نه سخت افزار های آیوتی.

برای همین طراحی وب و توسعه آن تمرکز خود را بر روی امنیت سیستم گذاشته اند و با طراحی سطح دسترسی و مجوز های پیچیده و سخت میخواهند داده ها و خود شبکه کاملا امن و قابل اطمینان باشد.

روند فعلی توسعه وب در آیوتی

آینده آیوتی به چندزبانی وب بستگی دارد و چندتا از زبان های مطرح دنیا برای طراحی سیستم های وب برای آیوتی بیشترین کاربرد را دارند مثل Java, C, JavaScript میباشند. زبان های جاوا و سی برای برنامه نویسی دستگاه های آیوتی و گذرگاه های آیوتی استفاده می شوند و جاوااسکریپت برای توسعه وب قابل استفاده می باشد.


منابع