خانه > مقالات >

۵ راه برای پیوند آیوتی با صنعت گردشگری

علی معتمدی  

آیوتی به مجموعه ای از دستگاه های متصل به شبکه (اینترنت) گفته میشود که احتمالا شما هم اکنون نیز صاحب تعدادی از آنها باشید. از صنعت کشاورزی تا صنعت های سرگرمی همگی می توانند از مزیت هایی که آیوتی فراهم میکند سود ببرند.
صنعت گردشگری نیز این قاعده مستثنی نبوده در زیر به ۵ راه که ایوتی به شکوفایی صنعت گردشگری کمک می کند خواهیم پرداخت :

۱- امکان رزرو بلیط هواپیما توسط بلندگو های هوشمند:

اسپیکر هوشمند شرکت آمازون دارای یک دستیار صوتی به نام الکسا هستند. با کمک الکسا شما میتواند غذا سفارش دهید ، درخواست تاکسی کنید و … . خطوط هواپیمایی یونایتد (United) این امکان رزرو بلیط با استفاده از اسپیکر های هوشمند گوگل و آمازون یا ساعت های هوشمند شرکت Ionic بلیط رزرو کنید.
با استفاده از این دستگاه ها همچنین میتوانید در رابطه با وضعیت پرواز و امکانات موجود در طول سفر نیز اطلاعات کسب کنید.
شرکت های هواپیمایی امکانات رزرو آنلاین بلیط را از چندین سال قبل فراهم کرده بودند و با به وجود آمدن اسپیکر های هوشمند استفاده از این امکان برای کاربران آسان تر شده است.
برای افرادی که در دقیقه ۹۰ برنامه سفر خودشون هستند و در حال جمع کردن اخرین تیکه های لوازم سفر و آماده کردن برنامه نگه داری از حیوان خانگی شان هستند میتوانند در لحظه های آخر با استفاده از اسپیکر های هوشمند و کمک دستیار های صوتی شان از شرایط پرواز خود با خبر شده و حتی بلیط های خود را به صوت کاملا قابل اطمینانی رزرو کنند.

۲- ردیابی ماشین های اجاره ای و ساده سازی کارها برای مشتریان

بسیاری از مردم وقتی به مقصد مورد نظرشان میرسند یک ماشین از شرکت های اجاره ماشین به عنوان وسیله نقلیه موقت خود اجاره میکنند. شرکت Hertz یکی از شرکت هایی است که برای نظارت بر ناوگان خود از ایوتی استفاده میکند. سرویس شبانه روزی این شرکت این امکان را فراهم میکند که مشتریان در هر جایی با فاصله ۱ ساعت با نرم افزار همراه شرکت برای خود ماشین درخواست کنند. این سرویس حتی امکان اجاره کامیون برای جابجایی وسایل بزرگ مثل وسایل خانه را نیز فراهم می کند.
هر مشتری یک کلید هوشمند دریافت میکند که با اسکنر پشت شیشه جلوی ماشین ارتباط بر قرار میکند. این کلید اجازه باز شدن در ماشین برای دفعه اول را میدهد و بعد از آن مشتری میتواند از کلید اصلی داخل ماشین برای روشن کردن ماشین استفاده کند. همچنین یک سرویس صوتی نیز داخل ماشین وجود دارد که مشتریان میتوانند با مرکز شرکت در صورت داشتن سوال ارتباط برقرار کنند.

سرمایه گذاری در ایوتی برای هم شرکت های اجاره دهنده وسایل نقلیه و هم برای مشتریان آنها سودمند است. سرویس هایی مثل Hertz این امکان را فراهم میکند که مشتریان نه فقط در زمان های اداری بلکه در هر زمانی از شبانه روز ماشین اجاره کنند. همچنین شرکت های اجاره دهنده میتوانند ماشین های خود را ردیابی کنند در صورتی که اجاره کننده در زمان و مکان مورد نظر ماشین اجاره شده را تحویل نداد.

۳- امکان جستجو و اجاره کردن اتاق هتل

اگر از اون دسته از افراد باشید که سالیان زیادی هست که مشغول گردشگری هستید حتما به یاد دارید که در گذشته برای گرفتن اتاق در هتل دو راه بیشتر نبود یا باید با هتل تماس میگرفتید قبل از رسیدن به هتل یا به امید اینکه شانس با شما یار باشه به هتل میرفتید با امید اینکه هتل اتاق خالی داشته باشه.
Hotel Tonight یک سایت و برنامه برای رزرو کردن هتل بدونه دردسر های قدیمی است که مسافرت شما را راحت تر میکند. این شرکت امکان رزرو هتل در همان روز رسیدن را فراهم میکنه و در عین حال امکانات یک رزرو عادی را هم برای شما فراهم میکند. برنامه این شرکت به صورت موقتی برای بعضی از اتاق ها تخفیف فراهم میکند در مقابل از قبل شرایط آن را مشخص کرده و قابل تغییر نیستند. در صورتی که شما ۲۵۰ دلار از طریق برنامه رزرو کنید شرکت حتی برای شما تخفیف های بیشتری اعمال خواهد کرد.
خیلی از مردم حتی نمیتوانند تصور کنند که از تلفن همراه هوشمند شان جدا شوند. طبق تحقیقاتی که موسسه تحقیقاتی Pew انجام داده است ۴۶% از پاسخ دهندگان به نظر سنجی اعلام کرده اند که بدونه گوشی خود نمیتوانند زندگی کنند. غیر از آنکه شما را از حال افرادی که برای شما مهم هستند با خبر نگه میدارند با استفاده از برنامه هایی نظیر Hotel Tonight برای شما این امکان را فراهم میکند تا با یک جستجوی ساده بهترین انتخاب را داشته باشید.

۴- بدست آوردن اطلاعاتی در رابطه با چمدان های گم شده

هیچ اتفاقی شک آور تر از این نیست که شما هنگام گردشگری به مقصد سفر خود برسید و متوجه بشوید که چمدان های شما در میان ره گم شده اند. تا چند وقت قبل افرادی که در این شرایط قرار میگرفتند باید به کارگران حمل بار که به خاطر لهجه حتی متوجه منظور مسافران نیز نمیشدند التماس میکردند تا کارگران متوجه بشوند که چمدان چه شکلی دارد و کجا گم شده .
شرایط به لطف ردیاب های چمدان که از تکنولوژی ایوتی استفاده میکنند تغییر کرده است. صاحبان چمدان میتوانند از طریق برنامه مخصوص اخرین محل چمدان را یافته به مسئولین پرواز اطلاع دهند که چمدان شان از محل بارگیری در شهر قبلی حتی خارج نشده است و با توجه به این اطلاعات مسئول مربوطه می تواند فرایند دیدار دوباره چمدان و صاحب آن را شروع کند.

با مبلغ حدود ۴۰۰ دلار شما میتوانید یک ردیاب از برند لویی ویتون برای چمدان خود تهیه کنید که در صورتی که کسی چمدان شما را باز کند به شما هشدار میدهد. این امکان را برای شما فراهم میکند که شما زمان کمتری را برای گشتن به دنبال وسایل خود هدر داده و زمان بیشتری را برای لذت بردن از مسافرت خود داشته باشید.

۵- کمک به پیدا کردن جای پارک

تحقیقات نشان داده است رانندگان زمان ، هزینه و سوخت زیادی را برای پیدا کردن جای پارک خالی از دست میدهند. در هنگام گردشگری دنبال جای پارک گشتن میتواند باعث شود شما برای رسیدن به موقع به پرواز خود عجله کرده ، دور تر پارک کنید و حتی هزینه اضافی به خاطر پارک کردن محل اشتباه بپردازید. هرچند با استفاده از تکنولوژی های مدیریت پارکینگ ایوتی مدیریت پارکینگ و مسافری که می خواهد به موقع به پرواز خود برسند هر دو سود می برند.
برای مثال مشتری میتواند از قبل یک محل پارک رزرو کرده و بعد از رسیدن به پارکینگ به طبقه و ردیف و شماره پارکینگ که برای او از قبل تعیین شده مسیر یابی و راهنمایی شود. شرکتی که مدیریت پارکینگ را بر عهده دارد میتواند با استفاده از داده های بدست آمده از سنسور های ایوتی به اطلاعاتی مانند چه تعداد محل پارک خالی است چه مدت زمانی هر ماشین در هر محل پارک بوده در چه ساعاتی از روز بیشترین و کمترین تعداد ماشین داخل پارکینگ است و … دست یابد.

تبدیل شدن به یک مسافر مجهز به ایوتی آسان است

مثال هایی که در این مقاله به آن پرداخته شد نشانگر تعداد بی شماری از روش هایی است که شما میتواند با کمک آنها گردشگری راحت تر و لذت بخش تر داشته باشید. با توجه به تعداد بیشمار شرکت ها و برند های در حال کار بر روی این تکنولوژی های ایوتی برای مسافرین گه به دنبال فراهم کردن تجربه بهتری برای مشتریان خود هستند ، تعداد گزینه های زیادی وجود دارد که شما قبل از سرمای گذاری در این زمینه میتوانید در مورد آنها تحقیق کرده و از میان آنها بهترین برای خودتان را انتخاب کنید.


منابع