خانه > مقالات > اینترنت اشیا

۶ پیشبینی روند اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹

امیرحسین فرحزادی  

اینترنت اشیا که زمانی برای استارت اپ ها جذابیت بسیاری داشت، اکنون به جایگاهی رسیده است که شرکت های تجاری چند میلیارد دلاری آینده خود را بر مبنای آن برنامه ریزی می کنند. آیوتی مدتی است که سبک زندگی ما را تغییر داده است که باعث شده فرصت های عالی در افق و آینده آن دیده شود. در اینجا ۶ مورد از مهمترین آنها بیان خواهد شد.

رایانش لبه

دستگاه ها رفته رفته قدرتمند تر می شوند که به آنها امکان پردازش محلی داده ها و همچنین بهره مندی از توانایی های هوش مصنوعی را می دهد. این موضوع باعث کاهش حجم ارسال داده ها و وابستگی به رایانش ابر می شود که انعطاف پذیری و چابکی را برای یک بیزینس به ارمغان می آورد. رایانش لبه تاثیر بسیار مهم و حیاتی بر روی صنایعی دارد که نیازمند پاسخ دهی یا تحلیل بلادرنگ دارند (نظیر خط تولید هوشمند یا امنیت اجتماعی) و یا ارتباط با فضای ابری برای آنها دارای محدودیت (حمل و نقل یا تدارکات) است. در انتها می توان گفت تکنولوژی های رایانش لبه جزو داغ ترین حوزه های اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۹ خواهند بود.

رقابت در زمینه امنیت داغ می شود

رقابت بر سر ساخت امن ترین راه حل ها برای آیوتی خواهد بود که در واقع یک قدم کلیدی به سمت متحول کردن این صنعت است. متخصصان آیوتی بر روی رفع مشکلات و نگرانی های مهم و اساسی پیرامون این تکنولوژی که پذیرش همگانی آن را تحت تاثیر قرار داده اند، متمرکز خواهند شد.

بازیگران بزرگ حکمرانی خواهند کرد

در سال ۲۰۱۹ شاهد آن خواهیم بود که رقابت بین غول های بزرگ صنعت آیوتی نظیر AWS، مایکروسافت و گوگل شدت می گیرد و از طرفی بهره مندی از پلتفرم های بزرگ و مطرح آیوتی مرسوم و روتین خواهد شد. این بازیگران بزرگ سهم بزرگ و قابل توجهی از بازار را جذب می کنند و همچنان به افزایش تعداد سازمان های تابع ادامه می دهند تا چشم انداز مقیاس پذیری آنها ساده سازی شود. در حالی که پلتفرم های بزرگ آیوتی برای سهم خود از بازار رقابت می کنند، بازیگران کوچک تر بر روی بخش های دیگر متمرکز هستند تا به بقای خود ادامه دهند ( مواردی همچون جا به جایی داده، چالش های مختص صنعت، تجهیزات و دستگاه های خاص و …).

کاربردهای دستگاه های هوشمند همچنان رشد خواهد داشت

در بین صنایع، دستگاه های هوشمند به طور قطع به محبوبیت بالایی دست پیدا خواهند کرد. در کنار مبحث اتوماسیون سازی و دقت عملکرد، آیوتی نگهداری و کارکرد طولانی مدت و بهینه سیستم را نیز به ارمغان می آورد. در واقع پیشبینی می شود در سال ۲۰۱۹ دامنه وسیعی از صنایع و حوزه های تجاری نظیر خودروسازی، حمل و نقل، سلامت و بهداشت و تولید از راه حل های آیوتی به شکل موثر و جدی بهره مند شوند.

بیزینس مدل های شرکت های خودروسازی تغییر می کند

داده در حال تبدیل شدن به شریان حیاتی صنعت خودروسازی است. این صنعت پیوسته در حال نهادینه سازی تکنولوژی های آیوتی به منظور توانمندسازی خودروها جهت جمع آوری و نظارت نامحسوس داده ها و برقراری ارتباط با دیگر خودروها و سرویس های شهر هوشمند است. در نتیجه، صنعت خودروسازی بیشتر به سمت بیزینس مدل های داده محور تغییر خواهد کرد. در حال حاضر این تغییرات در قطعه سازان مشهود است که حجم قابل توجهی از منابع و سرمایه های خود را به استارت اپ های خلاقی اختصاص داده اند تا داده ها را پردازش و آنالیز کنند.

عصر ۵G طلوع می کند

شبکه های ۵G که پیش تر به عنوان یکی از مورد انتظارترین جریان های تکنولوژیکی برای صنعت محسوب میشد، با بلوغ آیوتی حداکثر کاربرد خود را به نمایش خواهد گذاشت. این شبکه ها به شکل فزاینده ای از شبکه های متصل پشتیبانی می کنند که نوآوری های آیوتی را به حداکثر میرسانند. با استفاده از این تکنولوژی تقریبا جمع آوری، مدیریت و تحلیل داده ها به صورت بلادرنگ صورت می پذیرد. ۵G همچنین به شکل قابل توجهی بازار آیوتی را در حوزه هایی که زمان و پهنای باند اهمیت زیادی دارد گسترده تر می کند که منجر به کسب درآمد و ایجاد پتانسیل های فراوان خواهد شد.

نتیجه گیری

به طور قطع طی چند سال آینده، آیوتی تاثیر بسیار بزرگ و مهمی بر روی زندگی روزمره همه افراد خواهد داشت. راه اندازی و بهره گیری از ۵G باعث می شود که به طور چشمگیری تغییر فضای آیوتی را در سال آینده شاهد باشیم. از تغییر در نحوه هدایت اتومبیل گرفته تا چگونگی مدیریت شهرها و حتی تغییرات کلی صنایع، تنها بحث زمان است که نشان خواهد داد این پیشبین ها در سال ۲۰۱۹ تا چه حد به وقوع خواهند پیوست.


منابع