استفاده از تکنولوژی عینک های سنسور دار برای اندازه گیری سطح قند خون

شبنم جزایری  

محققان برزیلی و ایالات متحده آمریکا عینکی مجهز به بیوسنسور تولید کرده‌اند که قادر به اندازه‌گیری سطح قند خون از طریق اشک فرد است. سطح قند خون باید به طور مکرر در افراد مبتلا به دیابت کنترل شود، طبق آمار ۶۲ میلیون نفر در قاره آمریکا و ۳۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دیابت در دهه‌های اخیر با افزایش سریع در کشورهای کم درآمد و متوسط، نگران کننده است و تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند ۵۸۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد.
بسیاری از مبتلایان به این بیماری از یک دستگاه تست قند خون استفاده می‌کنند تا با نمونه‌گیری از خون نوک انگشتان، سطح قند خون را اندازه‌گیری کنند. این روند که ممکن است چندین بار در روز تکرار شود، می‌تواند دردناک باشد و خطر عفونت را به همراه دارد.
این بیوسنسور می‌تواند آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز که به طور گسترده در مایعات بدن از جمله اشک وجود دارد را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند میزان قند خون، ویتامین و الکل را اندازه‌گیری کند.
حسگرهای زیستی قادر به اندازه‌گیری واکنش‌های بیولوژیکی یا شیمیایی هستند و سیگنالی متناسب با غلظت یک ماده خاص تولید می‌کنند. آنها برای سرعت بخشیدن به نتایج آزمایشگاهی، نظارت بر شرایط بهداشتی و تشخیص و جلوگیری از بیماری حتی در برخی از کشورهای در حال توسعه نظیر برزیل طراحی و استفاده می‌شوند.
محققان موسسه فیزیک سائو پائولو به همراه گروهی از دانشمندان گروه دانش نانو مهندسی دانشگاه کالیفرنیا، آنزیم را روی یک الکترود با جریان ثابت از الکترونها امتحان کردند و سپس دستگاه را روی پد بینی یک عینک نصب کردند. کاربر باید با قرار دادن چشمان خود در برابر ماده‌ای حساس که غده دریچه چشمی را تحریک می‌کند، در چشمان خود اشک ایجاد کند و با تماس اشک با گلوکز اکسیداز، تغییر جریان در الکترون‌ها ایجاد می‌شود و سیگنالی را تولید می‌کند که توسط دستگاه نصب شده در بازوی عینک ثبت و پردازش می‌شود و نتایج را در زمان واقعی به رایانه یا تلفن هوشمند ارسال می‌کند.
این روش به جز اینکه بدون درد است، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را در افرادی که مرتباً از گلیکوزومتر استفاده می کنند، کاهش دهد.
این دستگاه همچنین می‌تواند میزان ویتامین‌ها و الکل را در خون اندازه‌گیری کند و این کار با تغییر ساده الکترود همراه در لنت بینی عینک انجام می‌شود.
با استفاده از همین رویکرد، تیمی از محققان دانشگاه ایالتی موسسه شیمیایی سائوپائولو یک بیوسنسور ایجاد کرده‌اند که قادر به تشخیص و تعیین پروتئین‌های بیومارکر برای تشخیص بالینی بیماری‌های مغفول مانده و بیماری‌های مزمن دژنراتیو مانند انواع خاصی از سرطان است.
این رویکرد ساده می‌تواند با کمک نرم‌افزار هوش مصنوعی (AI)، تشخیص بیماریها توسط متخصصان پزشکی یا توسط خود بیماران در خانه بهبود بخشد.

برچسب

xavier chip
چیپ جدید از شرکت NVIDIA  مجموعه ای برای تبدیل شدن به مغز ربات‌ها

جدیدترین تراشه IoT  صنعتی برای ربات‌ها:  شرکت Nvidia که قبلا بورد Jetson AI برای استفاده توسعه دهندگان در طراحی های صنعتی معرفی کرده بود....

شبنم جزایری
23 دسامبر 2018
تحقیقات MIT به درک احساسات انسان توسط هوش

محققان MIT یک سیستم هوش مصنوعی توسعه داده اند که با استفاده از حالات چهره می تواند احساسات انسان را تشخیص دهد....

محسن هوشمند
5 آگوست 2018

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*