استفاده از چیپ بلوتوث nordic برای راهکار انرژی بیسیم دوربرد

محسن هوشمند  

PowerSpot wireless transmitter با استفاده از یک سیگنال RF با فرکانس ۹۱۵MHz توان اشعه ایزوتروپ موثری (EIRP)  معادل ۳ وات ایجاد میکند که میتواند ۳۰ دستگاه کم مصرف مانند دستبندهای سلامتی، دسته های بازی، گوشی موبایل، هدفون های بیسیم، ساعت های هوشمند و … را همزمان شارژ کند.

راهکار دریافت انرژی شامل یک چیپ مبدل اختصاصی این شرکت و یک چیپ تقویتی در دستگاه دریافت کننده است، که انرژی را از سیگنال RF ارسالی PowerSpot wireless transmitter دریافت میکند. این چیپ ها سیگنال ارسالی را دریافت و به انرژی تبدیل میکنند و به باطری دستگاه ارسال میکنند.

در این دستگاه از یک پردازنده ۳۲ بیتی Arm Cortex M0 و چیپ بلوتوث Nordic nRF51422 که ارسال انرژی را هوشمند، قابل کنترل و قابل تنظیم میکند استفاده شده است. به عنوان مثال میتوان آنتن نوسانگر را به نحوی تنظیم نمود که پس از کامل شدن شارژ دستگاه ارسال را متوقف کند. همچنین چیپ nRF51422 امکان ارسال اطلاعات بین دیوایس ها و مانیتور کردن میزان شارژ آنها را از طریق بلوتوث کم مصرف (BLE) را فراهم میکند. BLE امکان اتصال به گوشی ها، تبلت ها و دیگر دستگاه های مجهیز به بلوتوث ۴(و به بعد) را فراهم میکند تا بتوان میزان شارژ را مانیتور کرد و حتی با استفاده از نرم افزار Powercast که روی IOS و android موجود است برای شارژ زمان بندی اعلام کرد به عنوان مثال در طول شب فقط شارژ شود.

PowerSpot wireless transmitter به صورت خودکار شارژ کردن را هنگامی که هیچ دستگاهی در برد دریافتش نیست متوقف میکند. این دستگاه میتواند دیوایس های کم مصرف مانند کارت های هوشمند را تا فاصله ۲۴ متری شارژ کند. در حالیکه دستگاههای پر مصرف مانند دسته های بازی، گوشی های موبایل، ساعت های هوشمند و هدفون های بیسیم را تا فاصله موثر ۳۰ سانتی متری میتواند شارژ کند. دستگاه میتواند دایما روشن باشد و کم مصرف بودن nRF51422 نقش مهمی در پایین بردن دمای cpu و افزایش بهره وری سیستم دارد.

چیپ Nordic’s nRF51422 یک چیپ چند پروتکل قدرتمند و منعطف است که برای کاربردهای بلوتوث کم مصرف بسیار مفید است. این چیپ با یک پردازنده ARM است که داری ۲۵۶kB/128kB حافظه فلش و ۳۲kB/16kB رم است، عرضه شده است. این چیپ حاوی فریمور Nordic’s S310 که یک ANT و نرم افزار پروتکل بلوتوث LE RF است، کا قابلیت کار همزمان ANT و BLE را راهم میکند.

منابع
everythingrf

پیش بینی مهمترین فناوری ها و چالش های سال ۲۰۲۱

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال ۲۰۲۱ بررسی کردند. موسسه IEEE (انجمن مهندسان برق و الکترونیک) مستقر

شبنم جزایری
15 دسامبر 2020
سامسونگ موبایل های قدیمی گلکسی را به دستگاه های اینترنت اشیا تبدیل می کند.

سامسونگ از گسترش برنامه استفاده مجدد از گوشی های قدیمی گلکسی موسوم به Galaxy Upcycling خبر داد که امکان تبدیل آنها به لوازم اینترنت اشیا را فراهم می کند. سامسونگ

شبنم جزایری
25 ژانویه 2021

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*