چگونه پهپادهای خودکار عملیات بازرسی نفت و گاز را بهبود میبخشند

محسن هوشمند  
Drone-Oil and Gas

بازرسی های خطوط نفت و گاز سال ها است که در جریان است. یکی از دلایل این بازررسی ها حفظ جان انسان ها است اما همین بازرسی ها جان بازرسان را به خط می اندازد. خوشبختانه به لطف پیشرفت ها اخیر در اتوماسیون و وسایل نقلیه بدون سرنشین، تکنولوزی جای انسان را در این محیط های مخاطره انگیز را گرفته است.

بازرسی های سنتی

درگذشته بازرسی در صنعت نفت و گاز به معنی پوشیدن لباس هایی با چند قلاب و استفاده از طناب برای بالا و پایین رفتن در سکوها، دودکش ها و جرثقیل ها. دلیل این کارهای خطرناک اطمینان از صحت عملکرد و ایمن بودن سکوهای نفتی، پالایشگاه ها و دیگر تاسیسات نفتی و گازی است. بازرسان نه تنها باید در ارتفاعات زیاد کار کنند بلکه با خطراتی مانند دمای زیاد، انفجار، شعله های آتش و نشت گازهای سمی مواجه هستند. همچنین آنها باید دائما در نقاط دور افتاده ای کارکنند که خدمات اوژانسی در آنجا سخت و محدود است.

در کنار اینها تاسیسات جهت بازرسی باید خاموش شوند تا ریسک جانی که بازرسان با آن مواجه هستند، کاهش یابد. و این موضوع باعث کاهش درآمد و افزایش هزینه های شرکت های نفتی میشود.

استفاده از UAV

مانند بسیاری از صنایع، صنعت نفت و گاز نیز اتوماسیون سیستم ها را با آغوش باز پذیرفته است. پهپادهای اتوماتیک وسایل نقلیه بدون سرنشین (unmanned aerial vehicles) هستند که میتوانند بدون کمک خلبان و به صورت خودکار پرواز کنند و فرود بیایند(هزینه ها زیاد خلبان متخصص را نیز ندارند). آنها همچنین به صورت خودکار از محیط نمونه برداری میکنند و داده ها آنالیز میکنند. مجهز کردن این درون ها به سنسورها و تجهیزات مختلف میتواند کاربردهای گسترده ای را فراهم آورد.

با استفاده از این پهپادها، بازرسان میتوانند یک بازرسی بصری کامل از محل هایی که دسترسی به آنها سخت و خطرناک است از طریق ویدیوهای ارسالی داشته باشند. با یک پهپاد اتوماتیک میتوان بازرسی های معمول و اوژانسی را کامل، دقیق، سریع و مقرون به صرفه انجام داد. پهپادهای اتوماتیک همچنین میتوانند سنسورهایی جهت نشت گاز ویا مواد شیمیای را حمل کنند تا از بروز حادثه و بحران جلوگیری شود. از همه مهمتر تمام این امور میتوانند بدون تهدید بازرس و یا خاموش کردن تجهیزات انجام شود. این قابلیت تشخیص موارد مضنون را راخت تر میکند بدون نیاز به خاموش کردن تاسیسات، احتمال خطای بازرسان و کاهش احتمال عدم تشخیص و رخداد حادثه. با پهپادهای اتوماتیک میتوان بازرسی ها را انجام داد، امنیت فراهم کرد، از خسارات جلوگیری کرد و شرکت های نفتی به سود دهی یهتری برسند.

آینده بازرسی های نفت و گاز

صنعت نفت و گاز پتانسیل زیادی بر رخداد یک حادثه و بحران را دارد. از همین رو تاکید زیادی روی بازرسی ها و فشار زیادی روی بازرس هه میباشد. با توجه به خطراتی که در ماشین های نفت و گاز میباشد و تجهیزات کم بازرسی، این یک کار بسیار پر استرس و طاقت فرسا است.

خوشبختانه پیشرفت در اتوماسیون و پهپادها توانسته فرایندهایی سریع، مقرون به صرفه و کاملا دقیق برای بازرسی ایجاد کند که هم ایمنی را برای بازرسان به ارمغان می آورد و هم با فعال نگه داشتن تولید سود شرکت های نفتی را افزایش می دهد.

منابع
iotworldtoday

آمازون با ارائه AWS IoT FleetWise مدیریت ناوبری

آمازون AWS IoT FleetWise را در کنفرانس re:Invent خود معرفی کرد، سرویسی که هدف آن ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن مدیریت ناوگان است. مایک تزامالوکاس، GM...

شبنم جزایری
16 ژانویه 2022
ارتش انگلیس: یک چهارم سربازان می توانند تا

رئیس ارتش انگلیس گفته است که انتظار دارد تا دهه ۲۰۳۰ حداکثر یک چهارم سربازان بتوانند ربات باشند. سر نیک کارتر یک ژنرال انگلیسی که...

شبنم جزایری
1 مارس 2021

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*