استفاده از پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا تحولی در بهبود کیفیت زندگی

شبنم جزایری  
D-printed-objects-graphic

امروزه صنعتگران و متخصصانی که در زمینه‌ی پیشرفت و بهبود زندگی، مشغول فعالیت هستند، بر روی چگونگی کاهش کار نیروی انسانی و ارتقای کیفیت زندگی متمرکز شده‌اند. جای تعجب نیست که اخیرا در سراسر جهان هر صنعتی به ماشین‌های خودکار و یادگیرنده تمایل زیادی دارد، یکی از دلایل این موضوع این است که پیشرفت‌های سریع تکنولوژی ، ما را قادر به استفاده از ابزارهای موثری می‌کند که می‌تواند میزان فعالیت انسان و همچنین بروز خطا را به حداقل برساند. امروزه اینترنت اشیا (IoT) به عاملی پیشرو و موثر برای بهبود سطح زندگی تبدیل شده است، در ادامه به پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا به عنوان گامی بزرگ در جهت بهبود کیفیت زندگی پرداخته می‌شود.
ظهور پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا
در گذشته ما از ماشین‌های کنترل دستی استفاده می‌کردیم. به عنوان مثال، اگر می‌خواستیم از یک بخاری استفاده کنیم، طبق زمان برنامه‌ریزی شده از کلیدهای روشن خاموش استفاده می‌کردیم اما در حال حاضر، به لطف ظهور IoT، ما می‌توانیم با استفاده از سوئیچ‌های “روشن” و “خاموش” از راه دور با کمک دستگاهی مانند یک گوشی هوشمند یا یک دستگاه کنترل صدا آن را کنترل کنیم. ترکیب تکنولوژی پرینتر سه بعدی و IoT، موجب ایجاد یک دوره کاملا جدید و متفاوت شده است و از این طریق فرصت‌های بی‌پایانی ایجاد خواهد شد.
مزایای ترکیب پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا
با توجه به تحقیقات پیوسته، انتظار می‌رود که بازار تکنولوژی سه بعدی تا سال ۲۰۲۰، به ۱۷۵ بیلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه به ۲۱% دست یابد. فاکتورهایی مانند هزینه‌های عملیاتی کم، توانایی تحمل دمای بالا، افزایش استحکام و قدرت با حفظ وزن سبک، صنعت‌ها را به سوی تکنولوژی سه بعدی سوق می‌دهد.
طی چند سال اخیر، هر چند پرینتر سه بعدی هنوز در حال رشد است و کاملا مورد استفاده قرار نگرفته، اما؛ چندین مهندس از این تکنولوژی در تولید دستگاه‌های IoT استفاده کرده‌اند. چاپ سه بعدی، مزایای مختلفی دارد مانند انعطاف‌پذیری در توسعه‌ی مدل‌های مختلف، در مقیاس‌های متفاوت و مواد و رنگ‌های متنوع و این عوامل باعث می‌شود که صنعت‌کاران به ترکیب تکنولوژی پرینت سه بعدی و اینترنت اشیا بپردازند.
تولید بدنه دستگاه های اینترنت اشیا با پرینتر سه بعدی
یکی از بارزترین کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت اینترنت اشیا استفاده از آن برای تولید قاب وسیله های الکترونیکی است. بسیاری از استارت آپ ها و شرکت های فعال در حوزه اینترنت اشیا برای نمونه سازی و حتی تولید انبوه محصولات خود از پرینت سه بعدی برای تولید بدنه دستگاه خود استفاده می کنند.
در دسترس و سریع بودن تولید محصول با پرینتر سه بعدی امکان گرفتن بازخورد از کاربران و اصلاح سریع دیزاین دستگاه را ممکن می سازد.
پرینتر سه بعدی، IoT و مراقبت‌های بهداشتی
با توجه به اینکه چاپ سه بعدی هنوز در مرحله رشد است اما؛ با پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر، درب‌های جدیدی در بخش مراقبت‌های بهداشتی گشوده شده است. آشکارترین مورد استفاده از چاپ سه بعدی در مراقبت‌های بهداشتی، طراحی پروتزهای سفارشی و ایمپلنت‌های پزشکی است. ترکیب تکنولوژی سه بعدی و IoT، به جراحان کمک خواهد کرد تا شرایط بیمار را دقیق‌تر بررسی کنند و به این ترتیب، قبل از جراحی با بیمار آشنا می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌های IoT می‌توانند به مراقبت‌های حیاتی بیمار قبل و بعد از جراحی کمک نمایند و در نهایت به تشخیص بیماری سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌شود.


سامسونگ موبایل های قدیمی گلکسی را به دستگاه

سامسونگ از گسترش برنامه استفاده مجدد از گوشی های قدیمی گلکسی موسوم به Galaxy Upcycling خبر داد که امکان تبدیل آنها به لوازم اینترنت اشیا...

شبنم جزایری
25 ژانویه 2021
طراحی ونتیلاتور متن باز بومی توسط مهندسان ایرانی

مصاحبه مجله IEEE the Institute با مهندسان ایرانی طراحی‌کننده ونتیلاتور متن‌باز بومی هادی مرادی، دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و رئیس بخش...

شبنم جزایری
7 اکتبر 2020

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*