ساخت ابررایانه «سیمرغ» برای استفاده از سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا

شبنم جزایری  

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ابررایانه «سیمرغ» را مربوط به سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار، این پروژه وارد فاز اجرایی می شود.
به نقل ازخبرگزاری مهر، با اشاره به امضای توافقنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت «ابررایانه سیمرغ» گفت: جزئیات این پروژه هنوز نهایی نشده و تا زمانی که این توافقنامه به قرارداد تبدیل نشود، ابعاد آن مشخص نیست. در ضمن جزئیات بیشتر این طرح در قالب قرارداد مشخص خواهد شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه این ابررایانه بیشتر در حوزه مربوط به خدمات و وظایف وزارت ارتباطات ساخته می‌شود، اضافه کرد: زمانی که بودجه این پروژه مشخص و ابلاغ شود، می‌توان گفت که توان محاسباتی این رایانه چقدر خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه در وهله نخست باید رقم بودجه این پروژه ابلاغ شود، گفت: به این ترتیب مشخص است که در سال جاری و یا سال‌های آینده چه میزان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس آن، میزان و نوع تجهیزاتی که برای نصب و راه اندازی این سوپرکامپیوتر نیاز است، خریداری می‌شود.
در ضمن اشاره شد که این پروژه مطابق با نیاز وزارت ارتباطات تعریف شده و مربوط به کاربردهای خدمات اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی خواهد بود. این در حالی است که برای مثال اگر ابررایانه‌ای برای نیازهای وزارت علوم طراحی شود، باید با دید مربوط به سرویس‌های علمی و تحقیقاتی و متناسب با نیاز محققان، اساتید و دانشگاهیان باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه آنچه درخواست وزارت ارتباطات در این طرح است، طبیعتاً جنبه‌های تجاری قوی‌تری دارد، افزود: این پروژه نیازمند بیزینس پلن، بیزینس مدل و نیز مشارکت بخش غیردولتی است و بسیاری از جنبه‌های آن در فاز نخست مشخص و تعریف خواهد شد.
وی با بیان اینکه زمان بندی اجرای ابررایانه «سیمرغ» هنوز قطعی نشده و باید در قرارداد مشخص شود، گفت: دانشگاه امیرکبیر قوی‌ترین واحد دانشگاهی در کشور است که در حوزه ابررایانه فعالیت می‌کند. سال ۹۰ نیز در این دانشگاه بزرگترین ابررایانه کشور (ابررایانه ملی) به سفارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور طراحی و افتتاح شد که تا به امروز هم سرویس می‌دهد.

برچسب

انتقال تمرکز اپراتورهای مجازی شبکه‌های موبایل اینترنت اشیاء

بازار اپراتورهای مجازی شبکه های موبایل اینترنت اشیاء (IoT MVNO) به یک تغییر استراتژیک دچار شده است که با چالش‌های رشد درآمد از خدمات اتصال...

شبنم جزایری
18 نوامبر 2023
کاسپرسکی نوری به “تاریک‌ترین مناطق اینترنت” برای خدمات

شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی هشدار داده است که حملات DDoS (از نوع توزیعی و انکار سرویس) از طریق بات‌نت‌های IoT (اینترنت اشیا) توسط هکرها تقاضا...

شبنم جزایری
24 اکتبر 2023

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*