گسترش کارخانه‌های هوشمند با استفاده شبکه ۵G

شبنم جزایری  
iiot

شرکت مخابراتی Deutsche Telekom اعلام کرد که در حال گسترش اکوسیستم ۵G جهت بهره‌برداری در صنایع است. علاوه بر همکاری این شرکت با شرکت اریکسون، متخصصان تولید و توسعه هوشمند نیز به این گروه پیوسته‌اند. از جمله شرکای جدید می‌توان به شرکت‌های EK Automation ، Konica Minolta و Endress + Hauser اشاره کرد.
این شرکت با راه‌اندازی شبکه در محوطه دانشگاه‌ها، اولین اپراتور شبکه است که زیرساخت کاربردی در کارخانه‌های هوشمند و مدل‌های کسب‌وکار مختلف را در بخش‌های متفاوت صنایع ارائه می‌دهد.
برای پاسخگویی به این نیازها، Deutsche Telekom به ادغام فناوری‌های موجود در زیرساخت‌های ۵G توجه دارد. این راهکارها، فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌های کاربردی نظیر تولید یا لجستیک صنایع ایجاد می‌کنند:
سیستم‌های هدایت خودکار (AGV) در حال حاضر فرایندهای لجستیکی در شرکت‌ها را پشتیبانی می‌کنند. این سیستم‌ها اکنون از طریق یک شبکه به سیستم IT محلی متصل شده‌اند و به راحتی به تلفن همراه متصل می‌شوند و استفاده از راهکارهای لبه (Edge)، قدرت محاسباتی AGV ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. Edge Cloud فرایندهای محاسباتی پیچیده‌ای است که مراکز داده را از راه دور به رایانه‌ای در کارخانه مرتبط می‌کند. داده‌ها از این طریق سریعتر پردازش می‌شوند و وسایل نقلیه می‌توانند در زمان واقعی نسبت به موانع واکنش نشان دهند.
عینک‌های واقعیت افزوده در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند به خصوص هنگامی که پرسنل سرویس ماشین‌آلات را انجام می‌دهند. چنین کاربردهایی نیاز به نرخ داده بالایی دارند و به یک اتصال پایدار و سریع نیاز دارند تا زمان واکنش به حداقل رسد و سطح بالایی از راحتی و امنیت حین استفاده تضمین گردد.
از فناوری اندازه‌گیری صنعتی برای کنترل ایمنی و اطمینان سیستم‌ها استفاده می‌شود. همچنین این فناوری اطلاعات را برای تولید و فرآیندهای عملیاتی بهینه‌سازی می‌کند. در یک شبکه دانشگاهی، این داده‌ها با قابلیت اعتماد بیشتر و در کمترین زمان ممکن منتقل و پردازش می‌شوند.
به گفته Claudia Nemat، عضو هیئت‌مدیره فناوری و نوآوری شرکت Telekom، توسعه کامل اکوسیستم ۵G در صنایع، سرعت دیجیتالی شدن در صنعت را تسریع می‌کند. این پیشرفت موقعیت آلمان را در رقابت جهانی تقویت می‌کند. ما از همکاری با شرکای مشهور و با تجربه لذت می‌بریم و صنایع بیشتری وارد حوزه صنعت کشور خواهد شد.
در ماه ژوئن شرکت EK Automation GmbH به جمع شرکای Telekom پیوست. این شرکت از سال ۱۹۸۰ سیستم‌های هوشمند خودران را تولید می‌کند و به عنوان یکی از رهبران بازار AGV اروپا و شریک پروژه‌های پیچیده شناخته می‌شود. افزون بر این، Telekom incubator Hubraum، تابستان امسال ربات‌های حمل‌ونقل را به دوربین‌های سه‌بعدی مجهز کردد. برای اولین بار، تکنسین‌ها با برنامه‌ریزی مسیری پویا در Edge Cloud، از برخورد وسیله با مانع سه‌بعدی جلوگیری کردند. این ربات‌ها تصاویر دوربین ۳ بعدی را برای تجزیه‌وتحلیل در زمان واقعی از طریق شبکه Telekom 5G به ابر داده‌ها ارسال می‌کنند. این امر به وسیله نقلیه این امکان را می‌دهد که بدون برخورد به موانع موجود از جاده عبور کنند.
جان درمر در این باره توضیح می‌دهد که استاندارد جدید ارتباطات موبایل ۵G با نرخ داده‌های بیش از یک گیگابیت در ثانیه امکانات جدیدی را برای ما فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال ، ما می‌توانیم بسیاری از ربات‌های حمل‌ونقل را از این طریق هماهنگ سازیم.
او در ادامه می‌گوید: “استفاده از AGV ها صنایع را به سوی تولیدات کارآمد سوق می‌دهد.”
کونیکا مینولتا که بیش از ۱۴۰ سال تجربه در سیستم‌های نوری دارد. این شرکت به همراه Deutsche Telekom لنزهای AIRe خود را توسعه می‌دهد. این عینک‌های واقعیت افزوده سبک‌وزن به یک تکنسین کمک می‌کند تا ماشین‌آلات را مونتاژ کند و دستورالعمل‌ها به صورت مرحله به مرحله ببیند. دست‌های تکنسین آزاد است و می‌تواند وضعیت پروسه را به یک متخصص از راه دور نشان دهد. بدین منظور از یک نوع دوربین خاص در عینک‌ها به صورت یکپارچه استفاده شده و لنز AIRe داده‌ها را مستقیماً از طریق شبکه Telekom’s 5G ارسال می‌کند.
ایکوو ناکاگاوا می‌گوید: “Telekom، لنز AIRe ما را قادر می‌سازد تا به مشتریان خود راهکارهای پوشیدنی AR را ارائه دهیم.” مدیر ارشد اجرایی واحد تجارت دیجیتال در Konica Minolta توضیح می‌دهد که عینک‌های واقعیت افزوده (AR) به مشتریان ما کمک می‌کند تا فرایندهای تولید را کارآمدتر کنند و درعین‌حال سرعت و کیفیت تولیدات را افزایش می‌دهد.”
شرکت Endress + Hauser یک پیشرو جهانی در فناوری اندازه‌گیری و اتوماسیون است. این شرکت از اولین تولیدکنندگان است که سنسورهای خود را به ماژول‌های رادیویی موبایل مجهز می‌کند. به لطف راه‌اندازی شبکه ۵G ، دستگاه‌های اندازه‌گیری متعددی می‌توانند تعداد زیادی از داده‌ها را پردازش کنند و بصورت موازی و در زمان واقعی منتقل کنند. به‌عنوان‌مثال ، این داده‌ها می‌توانند در ابر داده برای پیش‌بینی عملکرد سیستم‌ها ارزیابی شوند.
ماتیاس آلتدورف مدیرعامل گروه Endress + Hauser در این باره می‌گوید: “علاوه بر مقادیر اندازه‌گیری شده واقعی، ساخته‌های ما مدتهاست که اطلاعات زیادی را از فرایندها و سنسورها ثبت کرده‌اند اما تاکنون این داده‌ها به سختی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شبکه‌های ۵G، سیگنال دیگری را که مستقل از سیستم کنترلی است، باز می‌کند. این فرایند ما را قادر می‌سازد تا مقادیر را از طریق شبکه‌های زنجیره‌ای پیوند دهیم و کارآمدی فرایندهای صنعتی را بیشتر کنیم.”
سایر شرکای دیگر Telekom در حال شروع فعالیت هستند تا شبکه‌های ۵G یکپارچه شوند و بتواند پاسخگوی نیازهای ویژه در تمامی صنایع باشند.

برچسب


دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*