IoT سلولی راه حلی یکتا برای گجت های پوشیدنی

شبنم جزایری  
اینترنت اشیا سلولی

بازار گجت های پوشیدنی طی شش سال گذشته، از ۷۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۶ میلیارد دلار تا کنون افزایش یافته است. با راه اندازی این تکنولوژی در سالهای گذشته، شبکه های LTE-M و NB-IoT به تکامل رسیده اند.در این بازارهای فزاینده، استفاده از IoT سلولی به عنوان تنها راه حل برای اتصال بلند مدت به اکثر این برنامه های در حال ظهور ارائه شده است. این نیاز بیشتر در حوزه دستگاه های پوشیدنی قابل مشاهده است که در آن استفاده از فضای سلولی دارای مزیت قابل توجهی نسبت به راه حل های جایگزین است. بیایید نگاهی به زمینه های کلیدی این موضوع بپردازیم:

• تحرک و ارتباطات در فضای باز: تحرک و ارتباطات در فضای باز برای دستگاه های پوشیدنی ضروری است ، به ویژه برای ردیاب های GPS و مانیتورینگ تندرستی که انتظار می رود در فضای باز برای مدت طولانی تری استفاده شوند. Wi-Fi و بلوتوث اساسا فاقد پشتیبانی از محدوده مورد نیاز هستند، ضمناً فن آوری های غیر سلولی LPWAN مانند LoRa و Sigfox برای پشتیبانی از تحرک ساخته نشده و از طرفی این شبکه های داده ای، در محدوده ای مشخص عملیاتی می شوند. فقط IoT سلولی می تواند دامنه و پوشش لازم برای برنامه های کاربردی مورد نظر در فضای باز را فراهم کند.

• صدا: شبکه های سلولی امکان خدمات صوتی را نیز فراهم می کند. ویژگی VoLTE  با پشتیبانی از Voice over LTE امکان استفاده از امکانات دیگری همچون تماس های اضطراری برای گجت های پوشیدنی را فراهم می کند وبرای این کار نیازی  به تلفن همراه ندارند. IoT سلولی به همراه دیگر ویژگی های یکپارچه آن مانند ردیاب های GPS و گجت های پوشیدنی متصل به شبکه سلولی، امکان افزایش امنیت ارتباط را برای کاربردهایی همچون ردیاب های کودک و مانیتورینگ علاقه مندان به ورزش در مکانهای بکر و ناشناخته ارائه می دهد.

هنگام انتخاب چیپست سلولی برای گجت های پوشیدنی، باید ویژگی های کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

• عمر باتری: توان مورد نیاز برای گجت های پوشیدنی اغلب برای روزها یا ماهها اندازه گیری می شود، با وجود اینکه برای سایر کاربردهای IoT در مقیاس ماه ها و سال ها سنجیده می شود. با این وجود، توانایی چیپ ست های IoT سلولی برای یکپارچه سازی و پوشش دهی بالا با کاهش مصرف انرژی، به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به شارژ دستگاه ها، مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنند. این امر بسیار حیاتی است، حتی موجب صرفه جویی در وقت می شود، درضمن برای افرادی که دوره های طولانی را در خارج از منزل می گذرانند و تجربه کاربر را به میزان قابل توجهی را بهبود میدهد.

• اندازه: اندازه همیشه برای دستگاه های پوشیدنی متفاوت بوده است. طراحی اندازه ساعتهای هوشمند، مانیتورهای سلامتی و یا هر نوع دیگر ازگجت های پوشیدنی باید در حد امکان مناسب و راحت بوده بدون آنکه برکیفیت عملکرد آن تاثیری داشته باشد. در حالی که چیپست های Cat-4 و Cat-1 در راستای کاهش اندازه دستگاهها پیشرفت چشمگیری کرده اند، نسل جدیدی از تراشه های LTE-M و NB-IoT با اندازه ماژول حدود ۱۰۰ میلیمترمربع یا کمتر ارائه شده اند.

• هزینه: با توجه به انتظار استفاده از میلیاردها گجت های متصل به شبکه در سال های آینده، ضروری است که بتوان آنها را با قیمت های رقابتی فروخت.

با توجه به اینکه دستگاه های پوشیدنی جهان تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۹۰ میلیون واحد خواهد رسید، فقط IoT سلولی قادر خواهد بود درخواستهای های برنامه های کاربردی گجت های پوشیدنی فعلی و در حال ظهور را برآورده کند، این در حالی است که یک راه حل کارآمد و مقرون به صرفه را تضمین می کند. علاوه بر این، استفاده از تراشه های دوگانه LTE-M / NB-IoT ، مزایای دیگری را برای توسعه دهندگان و مصرف کنندگان گجت های پوشیدنی فراهم کرده و آنها را قادر می سازد تا این دستگاه ها را در هر مکان جغرافیایی، بدون در نظر گرفتن پوشش شبکه غالب، پشتیبانی کنند.


سامسونگ موبایل های قدیمی گلکسی را به دستگاه های اینترنت اشیا تبدیل می کند.

سامسونگ از گسترش برنامه استفاده مجدد از گوشی های قدیمی گلکسی موسوم به Galaxy Upcycling خبر داد که امکان تبدیل آنها به لوازم اینترنت اشیا را فراهم می کند. سامسونگ

شبنم جزایری
25 ژانویه 2021
انتقال تمرکز اپراتورهای مجازی شبکه‌های موبایل اینترنت اشیاء (IoT MVNO) به خدمات ارزش‌افزوده

بازار اپراتورهای مجازی شبکه های موبایل اینترنت اشیاء (IoT MVNO) به یک تغییر استراتژیک دچار شده است که با چالش‌های رشد درآمد از خدمات اتصال مواجه است. طبق گزارش ABI

شبنم جزایری
18 نوامبر 2023

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*