خانه > مقالات > سلامت هوشمند

ویروس کرونا

توانایی اینترنت اشیا در کنترل بیماریهای عفونی

صبا هاشمی راد  

Dilip Sarangan، مدیر تحقیقات ، Frost & Sullivan  عقیده دارد که اینترنت اشیا می تواند با تهیه سیستم هشدار زودرس برای مهار شیوع بیماری های عفونی کمک کند
• آیا می توان از اینترنت اشیا در برابر شیوع  ویروس کرونا استفاده کرد؟
سازمان بهداشت جهانی (WHO) به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس، یک وضعیت اضطراری جهانی بهداشت اعلام کرده است. براساس گزارش ها، از ۳۰ ژانویه سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۰۰۰ نفر به این ویروس آلوده شده اند. ویروس در هر استان چین گسترش یافته است و در بیش از ۲۰ کشور جهان مشاهده شده است.
حال سوال ما اینست: چگونه فناوری اینترنت اشیا می تواند در مهار شیوع بیماری های عفونی که پتانسیل ایجاد وحشت و کشتن میلیون ها انسان را دارند، کمک کند؟

 

توانایی  اینترنت اشیا در کنترل بیماری های عفونی


اینترنت اشیاء (IoT)، شبکه ای از سیستم های بهم پیوسته و پیشرفت در تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی (AI) و ارتباطات فراگیر می تواند با ارائه یک سیستم هشدار زودرس برای مهار شیوع بیماری های عفونی کمک کند. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چین راهی را برای پذیرش اینترنت اشیا به دنبال دارد و در ژاپن پیش بینی می شود این کشور تا سال ۲۰۲۵، مبلغ ۲۵۴٫۶ میلیارد دلار در اینترنت اشیا سرمایه گذاری کند.
پاسخ ساده است ممکن است برای شرکت ها، شهرها و دولت های ملی ایجاد یک شبکه گسترده جهانی از سنسورها برای تشخیص ویروس ها باشد. با این حال، این امر نیاز به برنامه ریزی و اجرا در مقیاس جهانی دارد که پایه های دموکراسی را مالیات دهد و دولت ها را موظف کند نیازهای کره زمین را براساس نیازهای شهروندان خود قرار دهند. منطقی ترین راه حل اغلب دشوارترین اجرا را دارد.
میزان برنامه ریزی لازم برای تحقق این راه حل ، مسلماً می تواند آن را از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشریت بداند.


روش های عملی که اینترنت اشیا می تواند در کوتاه مدت به شما کمک کند


اولین قدم در کنترل بیماری های عفونی، تشخیص است. در حالی که بعید است یک شبکه جهانی حسگر در آینده ای قابل پیش بینی اتفاق بیفتد، چین توانایی اجرای چنین شبکه ای را در این کشور دارد. چین سابقه اجرای راهکارهای اینترنت اشیا در سطح وسیع (یعنی نظارت ویدیویی) را در این مقیاس دارد که قبلاً هرگز مشاهده نشده است.
پس چرا شبکه ای از سنسورهای شناسایی ویروس نیست؟ می‌توان  با تشخیص چهره و موقعیت مکانی، دوربین های مداربسته موجود را برای شناسایی، ردیابی و پایش افرادی که ممکن است با ویروس کرونا داشته باشند، شناسایی و ردیابی کنند. یک لایه اضافی همچنین برای ردیابی هر فردی که با یک بیمار آلوده ارتباط داشته باشد، خواهد بود.
در حالی که این ممکن است برای بسیاری از مردم یک حالت کنترلی به نظر برسد، در نهایت ، اعمال فشار اینترنت اشیا و بینایی ماشین ممکن است منطقی ترین راه برای جلوگیری از شیوع سریع بیماری های عفونی در دنیایی باشد

 

 حالا که چی؟


برخی از فرصت ها و توصیه های کوتاه مدت و بلند مدت برای محدود کردن گسترش ویروس کرونا وجود دارد. در کوتاه مدت، اولین اقدام تلاش برای نظارت هر فرد در فرودگاهها و  گذرگاه های مرزی می باشد . نفود و بکارگیری حسگرهای هوش مصنوعی می تواند به قرنطینه و درمان سریع بیماران کمک و از شیوع ویروس به سایر مناطق جلوگیری کند

در بلند مدت، سازمان ملل متحد، WHO و سایر آژانس های جهانی می توانند روند دستیابی به خرید از دولتها در سرتاسر جهان را آغاز کنند تا یک سیستم تشخیص زودهنگام برای کشف این بیماری های عفونی را کشف کنند پیش از آنکه شیوع ویروس به طور جهانی گسترش یابد. شرایط اضطرار جهانی می تواند منجر به ایجاد عدم قطعیت اقتصادی و افزایش نوسانات در بازارهای سهام شوند. سیستم تشخیص جهانی می تواند عدم اطمینان در بازار را کاهش داده و انگیزه اقتصادی را برای دولت فراهم کند تا سریعاً در زمینه مقابله با شرایط اضطراری و بیماری های جهانی سریع عمل کنند.


منابع