خانه > مقالات > سلامت هوشمند

اینترنت اشیاء پزشکی

مفهوم اینترنت اشیاء پزشکی

صبا هاشمی راد  

مراقبت های پزشکی مدرن حوزه ای است که بیش از سایر حوزه ها به اینترنت اشیاء مربوط می شود. بنابر تحلیل های  IDC ، ابزار های پوشیدنی ها هوشمند به تنهایی در سال ۲۰۲۱ به ۲۲۲ میلیون دلار برسند (حجم این بازار در سال ۲۰۱۷ ۱۱۳٫۲ میلیون دلار بود). پیش بینی می شود که کل دستگاه های پزشکی متصل در جهان در حدود ۱۰ سال آینده ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.

اینترنت اشیاء پزشکی( IoMT) ، شامل  زیرساخت دستگاههای هوشمند، نرم افزارها، سیستمهای بهداشت و خدمات هوشمند است. این فناوری خدمات پزشکی را گسترش می دهد و به جمع آوری داده های بیشتر در مورد بیماران کمک می کند.

کلیه دستگاهها و راه حلهای مبتنی بر اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان بطور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مبتنی بر کلینیک ها و پزشکان
  • مبتنی بر کاربران ، یعنی بیماران.

دستگاه های هوشمند (به عنوان مثال، ابزارهای هوشمند، سنسورها ،ابزارهای اندازه گیری سلامت) داده هایی مانند وضعیت سلامت عمومی ، واکنشهای آلرژیک و آزمایشات را جمع آوری و پردازش می کنند. آنها به پرسنل پزشکی کمک می کنند تا به سرعت آمار بیماران و سوابق پزشکی را تهیه کنند. پزشکان فرصتی را برای به دست آوردن اطلاعات از سیستم های متصل به منظور اثربخش تر شدن در معالجه بیمار ، ارائه کمک های به موقع و مرتبط و همچنین جلوگیری از عود بیماری های مزمن استفاده می کنند.

 

مزایای اصلی ابزارهای هوشمند و راه حل های پزشکی

  • افزایش تحرک و عملکرد کارکنان
  • پردازش سریع داده های بیمار
  • کاهش خطر خطا و عامل انسانی
  • درمان مقرون به صرفه

 

همانطور که طبق تحقیقات Accenture در سال ۲۰۱۷ ارائه شده است ، سه چهارم مسئولین بهداشت و درمان معتقد هستند که  اینترنت اشیا در پزشکی ظرف چند سال تغییرات ایجاد می کند. این تغییرات اول از همه در سه زمینه اتفاق می افتد:۱٫ نظارت از راه دور بیمار ، ۲٫پیشگیری از بیماری های مزمن (به کمک پوشیدنی ها) و ۳٫جمع آوری داده ها.

به نظر شما امروزه چه نوع گرایشهای کاربرد اینترنت اشیا در بازار دیده می شود ، چگونه این فناوری در حال حاضر به بیماران و کارمندان مراقبت های بهداشتی کمک می کند؟

نظارت هوشمند سلامت بیماران

اینترنت اشیا پزشکی  به نظارت بر وضعیت تجهیزات در بخش های بیمارستانی و ردیابی سلامت بیماران توسط حسگرهای ویژه کمک می کند. اینگونه دستگاه ها می توانند وضعیت سلامتی بیماران را از لحظه ورود به بیمارستان کنترل کنند ، بدون نیاز به پرستار اطلاعات مربوط به آنها را جمع آوری و به روز رسانی کنند(در نتیجه باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شوند).

سنسورهای پزشکی هوشمند اغلب در تخت های بیمارستانی قرار می گیرند. به عنوان مثال ، SMI سنسورهای خاصی تولید می کند که از زخم های بستر بیمارن جلوگیری می کند. آنها آن را روی تشک اندازه می گیرند و به توزیع موثر آن می پردازند تا بروز زخم ها به حداقل برسد. همچنین دستگاه هایی وجود دارند که ضربان قلب و تنفس را کنترل می کنند. علائم حیاتی را تشخیص دهند وبه پرستاران اطلاع می‌دهند.

علاوه بر این ، از سنسورهای مکان یلبی مخصوص استفاده می کند ، یک فناوری ردیابی موقعیت مکانی در داخل کلینیک. است هم پرسنل پزشکی و هم بیماران را تحت نظر دارد. این فناوری به بهینه‌سازی کار بیمارستان کمک می کند: داروها را به روشی مناسب ترتیب می‌دهد ، برنامه هایی برای کارمندان ایجاد می‌کند.

نحوه نظارت از راه دور وضعیت سلامتی بیماران

مؤسسات پزشکی جایی نیست که بتوان از حسگرها  و سایر انواع دستگاههای هوشمند استفاده کرد. یکی از ویژگی های مهم راه حل های اینترنت اشیا پزشکی ارائه از راه دور برخی خدمات درمانی و نظارت بر وضعیت بهداشتی است.

نظارت از راه دور وضعیت بهداشتی و یا پزشکی از راه دور فرصتی های زیر را در معرض دید قرار می دهد:

  • قبل از مراجعه به پزشک ، اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی بیمار را جمع آوری کنید.
  • از راه دور با مردم در مورد مشکلات فوری مشورت کنید.
  • ایجاد کارت فعالیت و مظاهر بیماری مزمن بیمار
  • در موارد بحرانی (به عنوان مثال سكته مغزی) سریعاً كمك كنید.

 

این مفهوم به معنای جایگزینی کادر پزشکی با برنامه های هوشمند در دستگاه های مختلف است. به عنوان مثال ، وسایل انعطاف پذیر ویژه برای توانبخشی سکته مغزی استفاده می شود. آنها برای ردیابی بلع و همچنین اختلال گفتار (آفازی) به گردن وصل می شوند.

این اجازه می دهد تا کسانی که از سکته مغزی رنج می برند بجای گذراندن وقت در بیمارستان در ، در خانه بمانند و کارهای خانگی را انجام دهند. همه داده ها بصورت لحظه‌ای بوده و باعث بهبودی در توان بخشی بیمار می شوند.

چگونه اینترنت اشیا پزشکی فرایند مراقبت را بهتر می کند

کلینیک های دارای سیستم هوشمند می توانند راه حل های ساده تر و سریع تری برای روند مراقبت ارائه دهند به عنوان مثال ،  سیستم خودکار توسعه یافته توسط(  GE Healthcare) یک الگوریتمی است که به پرستاران کمک می کند تا روند سریع تر و موثرتر را انجام دهند ، فشار بیماران را کنترل کنند و حرکات آنها را ردیابی کنند. این سیستم از برچسب های شناسایی ، یک درگاه مادون قرمز و دید رایانه ای استفاده می کند.راه حل اینترنت اشیا پزشکی اجازه می دهد تا زمان انتظار را نصف کنید تا سریعتر به کمک  بیماران برسند.. سیستم خودکاردر بیمارستان Mount Sinai واقع در نیویورک استفاده می شود.

استارت آپ آمریکایی Inspiren یک اکوسیستم کاملاً گسترده برای اینترنت اشیا پزشکی با نام iN ابداع کرده است. هدف از آن ارائه بیشترین مراقبت و درمان به بیماران با استفاده از فناوری های سطح بالا است. این سیستم از طریق رایانه ای و سنسورهای حرکتی که استفاده می کند ، می تواند داده ها را از طیف وسیعی از وسایل اینترنت اشیا جمع آوری کند و آنها را با استفاده از یادگیری عمیق تجزیه و تحلیل کند به این طریق iN پیش بینی دوره بیماری ، تشخیص و جلوگیری از اشتباهات پزشکی را انجام دهد. این الگوریتم همچنین به بیماران کمک می کند تا با کادر پزشکی در تماس باشند.

در ایالات متحده آمریکا ، خطاهای پزشکی سومین عامل مرگ و میر (بیش از ۲۵۰،۰۰۰ در سال) است. تحولات مشابه در حوزه اینترنت اشیا پزشکی به کاهش این تعداد و جلوگیری از پیامدهای کشنده کمک می کند.

GPS داخلی و دستگاههای پزشکی هوشمند

دستگاه های اینترنت اشیا در پزشکی نه تنها خطای پزشکان را از نظر تشخیصی کاهش می دهندبلکه به نظارت بر کار یک مرکز درمانی نیز کمک می کنند. چنین ابزارهایی می توانند اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کرده و راه حلهایی را ارائه دهند که به کارایی کارکنان امکان پذیر باشد.

یكی از كاركردهای مهم سیستمهای هوشمند ، مدیریت داروها و تجهیزات است. به عنوان مثال ، بیمارستان مستقر گرونینگن از یک شبکه هوشمند ویژه استفاده می کند که به هر کارمند امکان دسترسی به اطلاعات بیمار و همچنین نظارت بر مکان تجهیزات و داروهای موجود را می دهد.

هشدار الکترونیکی Philips سیستم دیگری برای بهینه سازی کار بیمارستان ها است. این سیستم کمک می کند تا وضعیت واقعی دستگاه های پزشکی را کنترل کنید. این سیستم همچنین خطاها را پیش بینی کرده و از آن جلوگیری می کند و همچنین در صورت نیاز به معاینه روتین و جایگزینی جزئیات ، از بروز خطا اطلاع می دهد.

دستگاه ها و سیستم های اینترنت اشیاء پزشکی نیز به بیماران کمک می کنند تا احساس راحتی کنند. به عنوان مثال ، در بیمارستان نیویورک مستقر در NYU Langone ، بیماران می توانند غذا سفارش دهند ، نورپردازی اتاق را تنظیم کنند ، سرگرمی را از طریق رایانه مشاهده کنند و با استفاده از سیستم هوشمند ویژه MyWall در مورد کادر پزشکی اطلاعات کسب کنند.

مدیریت پیشرفته داروها

با توجه به اینترنت اشیا پزشکی ، مراقبت های بهداشتی در حال حاضر روش های کاملاً جدیدی برای نظارت و درمان سلامت مشاهده می کند. اکنون دنیا می تواند از داروهای هوشمند با سنسورهایی داخل  آنها استفاده کند: آنها به پزشکان این امکان را می دهند تا اطلاعات دقیق تری درباره وضعیت سلامتی بیمار کسب کنند.

به عنوان مثال ، Proteus Discover داروهای مجهز به حسگر را به همراه یک پک قابل نصب بر روی بدن ارائه می دهد. این پچ از سنسورهایی برای جمع آوری داده ها در مورد بیمار استفاده می کند در حالی که یک قرص هوشمند از وضعیت داخل بدن خبر می دهد. در اینجا هم بیمار و هم پزشک می‌توانند داده های بدست آمده را تجزیه و تحلیل و بررسی کنند.

AdhereTech یکی دیگر از تولید کنندگان راه حل های هوشمند در این زمینه است. آنها یک بطری هوشمند برای قرص ها ابداع کرده اند. این ابزار به مردم یادآوری می کند که داروهایشان را مصرف کنند. سنسورها زمان خارج شدن دارو از جعبه را تشخیص می دهند. در صورتی که بیمار نتواند به برنامه خود عمل کند ، سیستم سیگنال ها و اعلان هایی را به تلفن هوشمند ارسال می کند. و داده های به دست آمده نیز به پزشک ارسال می کنند. این امر می تواند خطر عود بیماری ناشی از مصرف نادرست داروها را کاهش دهد.

نتیجه

براساس پیش بینی و تحلیل های انجام شده ، مراقبت های بهداشتی مهم‎‌ترین بخش اینترنت اشیا است. دستگاه ها و سیستم های هوشمند برای جایگزینی پزشکان و پرستاران ایجاد نمی شوند بلکه به بهتر شدن کار آنها کمک می‌کنند..

محرک اصلی رشد اینترنت اشیا پزشکی نیاز به ابزارها و برنامه ها برای حفظ سلامت است

دستگاه های اینترنت اشیا در زمینه مراقبت های بهداشتی در حال حاضر عمدتا در کشورهای توسعه یافته اقتصادی مانند ایالات متحده آمریکا استفاده می شوند. مانع اصلی معرفی همه جانبه چنین سیستم هایی سازگاری و ایمنی هزینه بالای فناوری آنها است.


برچسب:

منابع