خانه > مقالات > تکنولوژی

هشت دلیل برای پیوستن به IIoT

نیما اژدری  

شرایط حال مناسب اینترنت اشیا (IoT) است. هنگامی که زنگ ها در بخش مصرف کننده به صدا در می آیند، کاربردهای متعددی در بخش صنعتی گسترش می یابند، بنابراین زمان مناسبی برای کار بر روی توسعه اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) خواهد بود.

IIoT  مفهوم “صنعت نسل چهارم” را پایه ریزی می کند و یک زمینه و فیلد جدیدی از امکانات را باز می کند. ما دیگر درباره دستگاههای متصل رایج که کاربران استفاده میکنند، صحبت نمی کنیم. ما در مورد یک سیستم ارتباطی صنعتی صحبت می کنیم که تمام عناصر این بخش، مانند ماشین ها، افراد، ساختمان ها و غیره را متصل می کند تا الگو کاملا جدیدی ایجاد کند.

با استفاده از این دیدگاه صنعتی جدید، دستگاه های گوناگون متصل شده می توانند داده ها را به صورت عمده به ابر (Cloud) ارسال و دستورات بازگشتی را به دستگاه های دیگر بر اساس آگاهی و آنالیزهای ماخوذ شده ارسال کنند. دستگاههای دریافتی قادر به استفاده از این اطلاعات برای عمل کردن به صورت کارآمدتر هستند. به همین علت، ما صرفا در مورد IIoT صحبت نمی کنیم بلکه در مورد اکوسیستم IIoT بحث می کنیم.

اگر ما به فناوری IIoT زیاد جدی نگاه نکنیم و به آن ورود نکنیم، اما برنامه هایی وجود دارند که به ما اجازه یا قابلیت های استفاده از این فناوری را می دهند.با این تفاسیر می توانیم بسیاری از دلایل اینکه چرا زمان مناسب برای ورود به بازار IIoT است را پیدا کنیم و همچنین دریابیم که چه چیزی سبب خسارت و خرابی در کسب و کارهای ما می شود.

در میان استدلال های بسیاری که برای شروع حرکت به سمت فضای IIoT وجود دارد، می خواهیم به موارد زیر توجه کنید:

۱- IIoT مشارکتی می باشد.

برای اینکه اکوسیستم IIoT به درستی عمل کند، لازم است دستگاههایی که داده ها را جمع آوری می کنند با سایر دستگاه ها ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل، برای زنده ماندن در بازار، شرکت شما باید وارد این سیستم شود. هنگامی که وارد آن می شوید ،از مزایای آن بهره مند می شوید.

۲- کسب و کار شما را پایدار خواهد ساخت
IoT خود را به عنوان یک متحد بزرگ برای رقابت بهتر در بازار قرار داده است. به وسیله تصمیم گیری های آگاهانه بر اساس داده های واقعی در کسب و کار، شرکت ها باید فعالیت خود را بهبود ببخشند تا در طول زمان پایدار و زنده باشند. IIoT سرمایه گذاری برای دراز مدت است.

۳- برای کسب و کار شما ارزشی ایجاد می کند
همانطور که شرکت ها اطلاعات لحظه به لحظه را به دست می آورند،می توانند اطلاعات بیشتری در مورد فرایندهای سازمان صنعتی خود، برای بهبود سازمان و فرایند ها داشته باشند. IIoT فن آوری است که به سازمان های صنعتی اجازه می دهد رقابتی، سودآور و پایدار تر باشد.

۴- این کار باعث ایجاد کارآیی و بهبود عملکرد می شود
شرکت ها با داشتن اطلاعاتی که مطمئن تر و ایمن تر هستند، می توانند هر یک از فرایندهای خود را بهبود بخشیده و مصرف منابع خود را کاهش دهند.

۵- تجربه مشتری را بهبود خواهد بخشید
از آنجا که IoT و IIoT با داده ها سر و کار دارند، سازمان ها می توانند از مشتریان خود شناخت بهتری داشته باشند و فرآیندهای بهتر برای خدمت به آن ها را بیاموزند. فرآیندهای مانند تدارکات و یا بهبود یافتن به صورت مستمر ، کلیدی برای ساخت بهتر تجربه و رابطه با مشتری می باشد.

۶- آن را پیشگیری و پیشگیرانه تعمیر و نگهداری واکنش نشان می دهد
برای سالهای زیادی، ما به جای پیشگیری از مشکلات ماشین آلات ، در معرض حل مشکلات آن ها بوده ایم که تأثیر زیادی بر هزینه ها و تلاش برای تعمیر دارایی ها دارد. اگر ما بتوانیم بر اساس داده های تاریخی این مشکلات را پیش بینی کنیم، چه می شود؟ ما می توانیم با تخصیص بهتر منابع و کاهش هزینه های مربوطه برای موارد برنامه ریزی نشده ، نگهداری را بیشتر تضمین کنیم.

۷- به شما اجازه به روز رسانی از راه دور، نظارت و کنترل را خواهد داد
با این کار، تنها هزینه های انجام آن را به صورت فیزیکی کاهش نمی دهید بلکه؛ تلاشهایتان برای انجام کارها به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. اگر از نرم افزار با کیفیت استفاده می کنید، می توانید از وقوع خرابی های امنیتی جلوگیری کنید و روزانه آن را بهبود بخشید.

۸- باعث افزایش کیفیت تولید خواهد شد
همانطور که قبلا ذکر شد، در حقیقت جمع آوری داده ها به شما کمک می کند که فرایندهای خود را بهبود ببخشید و کارایی بیشتری داشته باشید. این همچنین به بهبود تجربه مشتری در تمام جنبه های آن کمک می کند. در نهایت، به شما کمک می کند سیستم های هوشمند نگهداری را ایجاد کنید.

اگر تمام داده های جمع آوری شده در مورد کاستی ها یا نقص هایی که در محصولات و یا خدمات شما رخ می دهد، چه نهایی یا نیمه تولید شده، می توانید اقدامات کیفی به وجود آورید که به شما در ارائه خدمات بهتر به مشتریان کمک می کند.

هشدار: IIoT باید امن باشد
با وجود این دلایل، شما ممکن است هنوز برای ورود به بازار IIoT شک داشته باشید .به دلیل پیامدهای ممکن که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت وجود دارد. البته، ضروری است که هر راه حل یا پروژه IIoT که راه اندازی می کنید، امنیت در هسته آن طراحی و پیش بینی شده باشد. شما باید مطمئن شوید که به ارائه دهندگان فناوری تکیه می کنید که امنیت داده ها را تضمین می کنند و به شما لایه های امنیتی لازم را (از طریق OTAs، Blockchain و غیره) برای اطمینان از یکپارچگی کسب و کار خود ارائه می دهند.

به طور خلاصه، برای یک شرکت پایدار در دراز مدت و افزایش بهره وری آن، تکیه بر IIoT بهترین انتخاب است. هنگامی که آن با سایر تکنولوژی ها مانند هوش مصنوعی و یا یادگیری ماشین دست به دست یکدیگر کار می کنند، یک شرکت می تواند به صورت دیجیتالی و نوآوری برای زنده ماندن در بازار رقابت کند.


منابع