خانه > مقالات > سلامت هوشمند

سلامت هوشمند

۶ کاربرد جالب اینترنت اشیا در حوزه سلامت هوشمند

امیرحسین فرحزادی  

رشد و پیشرفت اینترنت اشیا نوید دهنده جهش های تکنولوژیکی قابل توجه در قرن ۲۱ است. هرچند تا کنون در مورد تاثیر اینترنت اشیا بر تولید، انبارداری و کارخانه ها صحبت شده است ولی تنها محدود به این کاربردها نیست. در کنار موارد مذکور، پیشرفت ها در زمینه سلامت و بهداشت نیز بسیار چشمگیر بوده است. این مقاله در مورد ۶ کاربرد سلامت هوشمند و قسمت های پر کاربرد آن را نشان میدهد.

-کاهش زمان های انتظار اتاق اورژانس

مراجعه به بخش اورژانس معمولا حوصله سربر و خسته کننده است. علاوه بر هزینه های درمانی، معطلی های چندساعته را نیز در بر دارد. به لطف پیشرفت های اخیر اینترنت اشیا و خلاقیت های موجود، در برخی از بیمارستان ها زمان بستری کردن بیمارانی که به اورژانس مراجعه می کنند به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در این بیمارستان ها که از سیستم بخصوص مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده می کنند تمامی تخت ها تحت نظارت قرار می گیرند و ۱۵ شاخص بیماران به شکل دائم بررسی می شوند. در انتها در صورت ایده آل بودن وضعیت بیمار، به سرعت ترخیص می شود و تخت های خالی در اختیار بیماران جدید قرار می گیرند. در واقع اطلاعات بیماران از طریق حسگرها و تجهیزات هوشمند به یک سیستم جامع مدیریتی گزارش داده می شودن و بر حسب داده های ارسالی، وضعیت بیمار پایش و تصمیمات مناسب اتخاذ می شوند.

-سلامت و نظارت از راه دور

در برخی از موارد، حتی نیازی نیست تا بیماران به اورژانس یا بیمارستان مراجعه کنند. در این روش وضعیت بیماران از راه دور پایش می شود و روند درمان و وضعیت آنها به اطلاع پزشکان معالج می رسد. بدین صورت نه تنها هزینه های معاینه و بستری کاهش می یابد بلکه، کیفیت زندگی بیماران هم بهبود می باید. همچنین نیازی به جا به جایی و صرف زمان های طولانی نخواهد بود. اگر بیماری مشکلات حرکتی داشته باشد و یا قادر به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نباشد، می توان متصور شد که این سرویس تا چه حد می تواند کارا و مفید باشد.

-اطمینان حاصل کردن از آمادگی و در دسترس بودن تجهیزات حیاتی

بیمارستان های مدرن نیازمند سخت افزارها و نرم افزارهای برزو و نسل بعدی هستند. این ابزارها حتی در حفظ جان انسان ها نقش اساسی دارند. همانند تمامی دستگاه های الکترونیکی، این تجهیزات نیز در معرض خرابی ها و مشکلات متعددی قرار دارند که از قطعی برق گرفته تا از کار افتادن سیستم ها را شامل می شوند. خاطرمان باشد که این مشکلات می تواند در انتها منجر به حیات یا مرگ بیماری شود. بدین منظور، شرکت ها سعی کرده اند تا از طریق پتانسیل های اینترنت اشیا این مشکلات را مرتفع کنند. سرویس e-Alert شرکت فیلیپس یکی از همین راه حل ها است.به جای اینکه منتظر بمانیم تا دستگاهی از کار بیافاتد و سپس عکس العملی نشان دهیم، سیستم جدید فیلیپس یک روش پیشگیرانه را در پیش گرفته که از طریق نظارت بر تجهیزات پزشکی، خرابی های احتمالی را از طریق پیغام به کارمندان بیمارستان اطلاع می دهد. بدین ترتیب می توان ضرورت استفاده از سیستم های نظارتی اینترنت اشیا را در حوزه سلامت درک کرد.

-ردیابی کارکنان، بیماران و تجهیزات

ایمنی یکی از بزرگترین دغدغه های مراکز درمانی یا بیمارستان ها محسوب می شود. فقدان قابلیت ردیابی تجهیزات، کارمندان، بیماران، سخت افزارها و … در سراسر محیط درمانی حفظ حداکثری امنیت را دچار چالش و مشکل می کند. در حالی که ممکن است برقراری امنیت در مراکز درمانی کوچک چندان دشوار بنظر نرسد ولی در مورد مراکز بزرگ که شامل چندین سازه و محوطه هستند که هزاران بیمار و کارمند را در خود جای داده اند پیچیدگی بسیار بیشتر است. از اینرو بسیاری از این مراکز به دنبال راه حل های اینترنت اشیا و سیستم های مکان یابی بلادرنگ هستند تا امر ردیابی تجهیزات و افراد تسهیل یابد. بدین صورت نه تنها یک متد نظارتی روزمره ارزان را در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می دهیم بلکه بسیار بروز، موثر و بدون مزاحمت است.

-بهبود مدیریت داروها

یکی از جالب ترین پیشرفت های حوزه سلامت که از طریق اینترنت اشیا بوجود آمده، شکل جدیدی از تجویز و کارکرد دارو هاست. شاید در نگاه اول تا حدی تخیلی بنظر برسد ولی درون قرص ها حسگرهای میکروسکوپی به اندازه دانه برنج قرار می گیرد که توانایی ارسال سیگنال به یک دستگاه  کنترل کننده خارجی را دارا هستند. بدین ترتیب می توان از دوز و بهره وری مناسب قرص ها اطمینان یافت. اینگونه اطلاعات هنگامی که اطمینان حاصل کردن از مصرف قرص ها توسط بیماران ضروری باشد یا برای نوشتن نسخه های آتی توسط پزشکان، بسیار ارزشمند خواهد بود. بیماران همچنین از طریق یک برنامه کاربردی تلفن همراه به اطلاعات دسترسی دارند و می توانند از این طریق کارآیی خود را بررسی و عادت های مختلف خود را بهبود دهند.

-تشخیص بیماری های مزمن

مشکلات بیماری های طولانی و مزمن موضوع جالبی نیست ولی خوشبختانه پیشرفت های تحسین برانگیزی در درمان این نوع بیماری ها را شاهد هستیم که تا حد زیادی از جمله اثرات مستقیم بهره وری از سیستم های مبتنی بر اینترنت اشیا است. به طور شفاف تر در قرن ۲۱ هنوز یک راه حل یا دستگاه بخصوص برای رفع این نوع بیماری ها وجود ندارد بلکه مجموعه ای از تجهیزات پوشیدنی، آنالیزهای نسل بعدی و اتصالات از راه دور موجب ارائه راهکارهای مختلف شده است. تجهیزاتی مانند Fitbit از اینترنت اشیا بهره می گیرند تا به سلامت افراد نظارت داشته باشند و از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات با پزشکان معالج، تشخیص و درمان بیماری های مزمن ممکن شود. اخیرا شرکتی به نام Health Net Connect یک برنامه مدیریت دیابت همگانی را راه اندازی کرده است که هدف آن بهبود درمان های بالینی و کاهش هزینه های درمانی برای بیماران است. ناگفته نماند که نتایج بدست آمده بهبود قابل توجهی را نشان می دهد.

جمع بندی

اینترنت اشیا پتانسیل این را دارد که دیر یا زود بر روی زندگی هر فردی بر روی کره زمین نقشی داشته باشد. در حال حاضر اثرات آن از کارخانه های مدرن گرفته تا بیمارستان های تکنولوژی محور و مراکر درمانی فراتر رفته و توسعه آن مدتی است که صنعت سلامت هوشمند را به کلی متحول ساخته است. شکی نیست که این روند با پیشرففت تکنولوژی با شدت بیشتری دنبال خواهد شد ولی آنکه به کجا ختم می شود محدود به حدس و گمان است.


منابع