خانه > مقالات > اینترنت اشیا

Internet-of-thing-application

۱۰ کاربرد دنیای واقعی اینترنت اشیاء

فریک خچومیان  

 

خانه هوشمند

پس از سر و صدایی که آیوتی ایجاد کرد، واژه “خانه هوشمند” بیشترین جست و جو مرتبط با آیوتی در گوگل است. اما، یک خانه هوشمند چیست؟

آیا دوست نداشتید اگر میتوانستید قبل از رسیدن به خانه دستگاه تهویه هوا خود را روشن کنید یا بعد از اینکه خانه را ترک کردید چراغ ها را خاموش کنید؟ یا حتی وقتی در خانه نیستید برای دسترسی موقت دوستانتان درب خود را باز کنید. از شرکتهای ارائه دهنده خدمات IoT  شگفت زده نباشید که محصولاتی می سازند تا زندگی شما را ساده تر و راحت تر کنند.

خانه هوشمند تبدیل شده است به نردبان انقلابی موفقیت در فضاهای مسکونی و پیش بینی شده است خانه های هوشمند همانند گوشی های هوشمند فراگیر خواهند شد.

هزینه مالکیت یک خانه، بزرگترین هزینه زندگی یک مالک است. محصولات خانگی هوشمند وعده داده اند که زمان، انرژی و پول را صرفه جویی کنند. شرکت های خانه هوشمند مانند Nest، Ecobee، Ring و August به برندهای خانگی تبدیل خواهند شد و قصد دارند تجربه هرگز دیده نشده ای را تحویل دهند.

 

پوشیدنی ها

پوشیدنی ها تقاضای انفجاری را در بازارهای سراسر جهان تجربه کرده است. شرکت هایی مانند گوگل، سامسونگ در ساخت چنین دستگاه هایی به شدت سرمایه گذاری کرده اند. اما آنها چگونه کار می کنند؟

دستگاه های پوشیدنی با سنسورها و نرم افزارهایی نصب می شوند که داده و اطلاعات مربوط به کاربران را جمع آوری می کنند. این داده ها بعدا پردازش می شوند تا اطلاعات لازم در مورد کاربر را استخراج کنند.

این دستگاه ها به طور گسترده ای در مورد شرایط تناسب اندام، سلامتی و سرگرمی مورد نیاز است. پیش نیاز تکنولوژی اینترنت اشیاء برای کاربرد های پوشیدنی موثر بودن انرژی زیاد و یا بسیار کم قدرت و کوچک است.

در اینجا برخی از نمونه های برتر از دستگاه های پوشیدنی آیوتی که این الزامات را برآورده می کنند می باشد.

 

ماشین های متصل 

تکنولوژی دیجیتال خودرو بر روی بهینه سازی عملکرد داخلی وسایل نقلیه تمرکز داشته است. اما در حال حاضر، این توجه به سمت افزایش تجربه در ماشین افزایش می یابد.

یک ماشین متصل یک وسیله نقلیه است که قادر به بهینه سازی عملیات خود، تعمیر و نگهداری و همچنین راحتی مسافران با استفاده از سنسورهای ورودی و اتصال به اینترنت است.

اکثر سازندگان بزرگ و همچنین برخی از استارت آپ های قوی بر روی راه حل های ماشین متصل کار می کنند. برندهای عمده مانند تسلا، BMW، اپل، گوگل در حال کار بر روی آوردن انقلاب بعدی در خودرو هستند.

 

اینترنت صنعتی

صنعت هوشمند

اینترنت صنعتی، شایعه جدید در بخش صنعتی است، همچنین به عنوان اینترنت صنعتی اشیاء (IIoT) نامیده می شود. این فناوری مهندسی صنعتی را با سنسورها، نرم افزار و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ برای ساخت ماشین های هوشمند قدرت می دهد.

به گفته جف ایملت، مدیر عامل شرکت GE Electric، IIoT یک دارایی “زیبا، مطلوب و قابل سرمایه گذاری است”.فلسفه محرکه پشت IIoT این است که ماشین های هوشمند در برقراری ارتباط از طریق داده ها دقیق تر و سازگار تر از انسان هستند. و این داده ها می تواند به شرکت ها کمک کند تا ناکارآمدی و مشکلات را زودتر برگزینند.

IIoT پتانسیل زیادی برای کنترل کیفیت و پایداری دارد. برنامه های کاربردی برای ردیابی کالا، تبادل اطلاعات در زمان واقعی در مورد موجودی در میان تامین کنندگان و خرده فروشان و تحویل خودکار، بهره وری زنجیره تامین را افزایش خواهد داد. به گفته GE، بهره وری صنعت در طول ۱۵ سال آینده ۱۰ تریلیون دلار به ۱۵ تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی جهانی به وجود خواهد آورد.

 

شهرهای هوشمند

Smart City

شهر هوشمند یکی دیگر از برنامه های کاربردی قدرتمند آیوتی است که باعث ایجاد کنجکاوی در میان جمعیت جهان می شود. نظارت هوشمند، حمل و نقل خودکار، سیستم های مدیریت انرژی هوشمند، توزیع آب، امنیت شهری و نظارت بر محیط زیست، نمونه هایی از برنامه های کاربردی اینترنت اشیاء برای شهرهای هوشمند است.

آیوتی مشکلات بزرگی را که مردم شهرها در آن زندگی می کنند مانند آلودگی، ترافیک و کمبود منابع انرژی و غیره را حل خواهد کرد. محصولاتی مانند ارتباطات سلولی، Smart Bull Cartridges را فعال می کند، هنگامی که یک ظرف نیاز به تخلیه دارد، هشدار را به خدمات شهری ارسال می کند.

با نصب سنسورها و استفاده از برنامه های کاربردی وب، شهروندان می توانند محل پارکینگ رایگان در سراسر شهر پیدا کنند. همچنین سنسورها می توانند مسائل مربوط به دستکاری در محدوده اندازه گیری، ناهنجاری کلی وهرگونه مشکلات نصب در سیستم برق را پیدا کنند.

 

IoT در کشاورزی

با افزایش مداوم جمعیت جهان، تقاضا برای عرضه مواد غذایی به شدت افزایش یافته است. دولت ها برای کمک به کشاورزان به استفاده از تکنیک های پیشرفته و تحقیق برای افزایش تولید مواد غذایی کمک می کنند. کشاورزی هوشمند یکی از سریع ترین زمینه های رشد در آیوتی است.

کشاورزان از بینش معنی دار از داده ها استفاده می کنند تا بازده بهتر سرمایه گذاری را به دست آورند. حساسیت به رطوبت و مواد مغذی ، کنترل استفاده از آب برای رشد گیاه و تعیین کود سفارشی، برخی از کاربردهای ساده آیوتی است.

 

خرده فروشی هوشمند

پتانسیل آیوتی در بخش خرده فروشی بسیار زیاد است. آیوتی فرصتی را برای خرده فروشان فراهم می کند تا با مشتریان برای افزایش تجربه در فروشگاه ارتباط برقرار کنند.

گوشی های هوشمند، راهی برای خرده فروشان برای حفظ ارتباط با مصرف کنندگان خود، حتی خارج از فروشگاه خواهد بود. تعامل با گوشی های هوشمند و استفاده از تکنولوژی Beacon می تواند به خرده فروشان کمک کند تا به مصرف کنندگان خود خدمت بهتری بدهند. آنها همچنین می توانند مسیر مصرف کننده را از طریق یک فروشگاه پیگیری کنند و طرح فروشگاه را بهبود بخشند و محصولات برتر را در مناطق ترافیکی بالا قرار دهند.

 

مشارکت در انرژی

شبکه های برق آینده نه تنها به اندازه کافی هوشمند بلکه بسیار قابل اعتماد خواهند بود. مفهوم شبکه هوشمند در سراسر جهان بسیار محبوب است.

ایده اصلی شبکه های هوشمند، جمع آوری داده ها به صورت خودکار و تجزیه و تحلیل رفتار و یا مصرف کنندگان برق و تامین کنندگان برای بهبود بهره وری و همچنین اقتصادیات مصرف برق است.

شبکه های هوشمند همچنین قادر خواهند بود تا منابع قطع برق را در سطوح فردی خانوار مانند نزدیک به پانل های خورشیدی سریعتر شناسایی کنند و سیستم انرژی توزیع شده را ایجاد کنند.

 

IoT در بهداشت و درمان

مراقبت های بهداشتی متصل هنوز غول خوابیده کاربردهای اینترنت اشیا باقی می ماند. مفهوم سیستم بهداشتی متصل شده و دستگاه های هوشمند پزشکی، پتانسیل بسیار بالایی را نه فقط برای شرکت ها بلکه برای رفاه مردم به طور کلی دارد.

تحقیقات نشان می دهد آیوتی در بهداشت در سالهای آتی بزرگ خواهد بود. آیوتی در زمینه مراقبت های بهداشتی به منظور توانمند ساختن مردم برای زندگی سالم با استفاده از پوشیدن دستگاه های متصله است.

داده های جمع آوری شده در تجزیه و تحلیل شخصی از سلامت فرد کمک خواهد کرد و استراتژی های مناسب برای مقابله با بیماری را ارائه خواهد داد. ویدئوی زیر توضیح می دهد که چگونه آیوتی می تواند درمان و کمک های پزشکی را متحول کند.

 

IoT در دامداری

نظارت بر دامداری در مورد صرفه جویی در هزینه ها و نگهداری آنها است. با استفاده از  آیوتی، جمع آوری اطلاعات سلامت دامها و طیورها تسهیل می شود، دامدارانی که زودتر در مورد حیوانات بیمار باخبر شوند، می توانند قرنطینه سازی آنها را به سرعت انجام دهند.

با کمک داده های جمع آوری شده، پرورش دهندگان می تواند تولید طیور را افزایش دهند.

 

یادداشت آخر

آینده آیوتی جالب تر از این است که میلیاردها چیز با هم صحبت می کنند و مداخله ی انسان کمتر می شود. آیوتی تغییر و تحولات کلان را در نحوه زندگی و کار ما به ارمغان خواهد آورد.

امیدوارم خواندن در مورد همه این کاربردهای قدرتمند و امیدوار کننده اینترنت چیزها سرگرم کننده بوده باشد. مناطق متعددی وجود دارد که آیوتی تأثیر می گذارد. اسباب بازی های شبکه ای یک برنامه کاربردی از آیوتی است که تجربه بازی کودکان شما را تغییر خواهد داد. آیوتی همچنین می تواند در تشخیص مسائل زیست محیطی استفاده شود.

آیا خواندن این مقاله را دوست دارید؟ اکنون مطمئن هستم که شما قادر خواهید بود بگویید که شما مشتاقانه منتظر کدام دستگاه هوشمند هستید. نظرات خود را پایین صفحه با ما درمیان بگذارید.

و اگر شما در حال حاضر به مشخصات مربوط به آیوتی مرتبط هستید. تجربه و علاقه خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 


منابع