خانه های هوشمند آینده نیازهای ساکنین را پیش بینی میکنند

محسن هوشمند  

استفاده از کامپیوترها در هوشمند سازی خانه ها سالهاست که مورد توجه بشر است. در فیلم “۱۹۹۹ A.D” که در سال ۱۹۶۷ ساخته شده است برخی از تصورات بشر از خانه های هوشمند آینده که در آن یک کامپیوتر امور منشی، بانکداری، کتابخانه، معلم، شریک تجاری، متخصص پزشکی و تمام امور پیشخدمتی خانه را انجام میدهد، ارایه شده است. حال گوگل قصد دارد با پیش بینی نیازهای ساکنین مفهوم جدیدی به این تکنلوژی بیافزاید.

بن برون مدیر بخش طراحی و توسعه Nest در خانه های هوشمند گوگل میگوید:

گوگل سالهاست به دنبال خانه های منصل به اینترنت است. این تکنولوژی ها امروزه بسیار گران قیمت و ناهمگون هستند و نمیتوان به صورت فراگیر استفاده شوند. ولی ایده جدید گوگل قصد دارد با دخیل کردن هوش مصنوعی امکان سرویس دهی بدون اصطحکاک وندورهای مختلف را فراهم آورد.

اولین گام یک خانه هوشمند حقیقی

ترموستات های هوشمند و لامپهای هوشمند تنها تکنلوژی هایی هستند که امرزوه به صورت گسترده به عنوان بخشی از خانه های هوشمند پذیرفته شده اند. هر کردام از این تکنلوژی ها عالی بودند. برون در این زمینه گفت:

مشکل اصلی ما در مورد تکنولوژی های ترموستات و لامپ های هوشمند این بود که نمی توانستند با هم کارکنند. کاربر میبایست برای هرکدام اپ جداگانه را دانلود میکرد و اسمارت فون کاربر به عنوان ریموت کنترل این دستگاه ها عمل میکرد. با پیداش دستیارهای صوتی مانند اسپیکرهای Amazon echo و google home موج جدیدی از همگام سازی خانه های هوشمند راه افتاد. شما باید فقط چیزی که نیاز داشتید را واضح و منظم بیان میکردید.

اسپیکرهای هوشمند یک سری از وظایف مانند پرسیدن زمان، وضع آب و هوا، پخش رادیو و پخش یک آهنگ خاص را برای کاربرانشان فراهم می آورند. برخی علاقه مندان خانه های هوشمند از این اسپیکرها جهت انجام امور خانه مانند تنظیم نور، باز و بستن پرده ها، کنترل سیستم های آبیاری، کنترل فن ها و …  استفاده کرده اند.

این تلفیق باعث رشد سیستم های خانه های هوشمند شد. سازمان بررسی بازار ایالات متحده اعلام داشته که فروش محصولات خانه های هوشمند تا ۳۱% در سال ۲۰۱۸ رشد خواهد داشت که ۳۹% این بازار مختص سیستم هایی است که فرامین صوتی استفاده میکنند.

خانه های هوشمند آینده واقعی میشوند

برون عقیده دارد رشد فروش سیستم های خانه هوشمند در حالی زیاد شده که خانه های هوشمند واقعا هوشمند نیستند. در بعد صنعتی این تکنلولژی کارهای خارق العاده ای با کامپیوترها انجام شده اما هنوز باید فکر و انرژی بیشتری برای بهبود آن صرف کنیم. خانه های هوشمند آینده باید توانایی پیش بینی نیازهای ساکنین را داشته باشند.

وقتی به اشیا داخل خان نگاه میکنم دیده میشود که نیاز است همه آنها به شبکه متصل شوند تا بتوانند بهتر عمل عکنند. برای رسیدن به این هدف باید سیستم های مجزای خانه های هوشمند باید یکپارچه شوند. اکثر این وسایل از جاروبرقی های هوشمند تا پریزهای هوشمند مرتبط هستند اما باید بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و از هم یاد بگیرند

پیش بینی نیازهای کاربر

وقتی موتو جستجوی گوگل برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد مفهوم فراگیر بودن در مورد محتوای وب را داشت. سالهای اخیر موتور جستجو و دیگر سرویس های گوگل روی مقصود کاربر تمرکز کرده اند. امروزه اگر غذای مکزیکی را جستجو کنید علاوه بر دستور پخت و تاریخچه غذا، رستوران های اطراف که این غذا را سرو میکنند نیز نمایش داده میشوند. همچنین در بخش gmail نیز شاهد پیشنهادات هوش مصنوعی برای تنظیم و تصحیح محتوای نامه هستیم. همچنین در این بخش وقتی یک ایمیل برای قرار ناهار با شخص خاصی تنظیم میکنید هوش مصنوعی گوگل این موضوع را متوجه میشود و پیشنهاداتی در این مورد به شما میدهد.

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای هوشمند سازی خانه ها نیاز است. با استفاده از آنها میتوانیم نیازهای کاربر را پیش بینی کنیم.

هاب خانگی جدید گوگل مجهز به نمایشگر است و میتواند عکسها و ویدیو ها را برای کاربران پخش کند. همچنین این هاب ویژگی جدیدی به نام “Live Albums” دارد که میتواند این عکسها را با دیگران به اشتراک بگذارد. از دیگر ویژگی های این هاب این است که به صورت خودکار میتواند عکسهای مربوط به یک رویداد خاص را دسته بندی و نمایش دهد.

پس از پیشرفت های چشمگیر در فرامین صوتی با همکاری گوگل و آمازون حال این هاب جدید میتواند با دستورات صوتی کنترل شود. این هاب در کنار نمایشگر لمسی با دستورات صوتی دستگاه هایی مانند چراغ ها و روشنایی هوشمند، ترموستات ها و حتی تلوزیون ها را نیز کنترل میکند.

در خانه های هوشمند آینده باید دستورات صوتی بیشتر مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال هنگام ترک خانه کاربر با اعلام اینکه در حال ترک خانه است چراغ ها خاموش شوند، سیستم های امنیتی فعال شوند و ترموستات سیستم تهویه مطبوع را روی درجه مناسب تنظیم نماید تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود.

گوگل در حال حاضر با توسعه بخش مختلف هاب خانگی اش و با استفاده از هوش مصنوعی پرکابردی که دارد قصد دارد به این هدف دست یابد. استفاده از آیوتی برای متصل کردن این سیستم به اینترنت و هوش مصنوعی گوگل ضروری است.

منابع
iotworldtoday

پیش بینی مهمترین فناوری ها و چالش های سال ۲۰۲۱

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال ۲۰۲۱ بررسی کردند. موسسه IEEE (انجمن مهندسان برق و الکترونیک) مستقر

شبنم جزایری
15 دسامبر 2020
انتقال تمرکز اپراتورهای مجازی شبکه‌های موبایل اینترنت اشیاء (IoT MVNO) به خدمات ارزش‌افزوده

بازار اپراتورهای مجازی شبکه های موبایل اینترنت اشیاء (IoT MVNO) به یک تغییر استراتژیک دچار شده است که با چالش‌های رشد درآمد از خدمات اتصال مواجه است. طبق گزارش ABI

شبنم جزایری
18 نوامبر 2023

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*