IMEC یک سیستم امن تشخیص موقعیت با استفاده از بلوتوث و دقت ۳۰ سانتی متر ارایه کرده است

محسن هوشمند  

این تکنولوژی که در آزمایشگاه imec دانشگاه Leuven  هلند توسعه داده شده است یک بنچمارک جدید در حوزه تشخیص موقعیت با استفاده از فرکانس بلوتوث می باشد. این تکنولوژی مسیر را برای توسعه امن محیط های هوشمند مانند ساختمان ها شهرها و خودروهای هوشمند، هموار میکند.
امروزه تشخیص مکان فقط به قدرت سیگنال بسنده میکند که دقتی در حدود ۳-۵ متر دارد. این دقت فقط در موارد استفاده غیر دقیق مانند تشخیص مجاورت در بازارها و یا کاربردهای مکان یابی کلی کاربرد دارد. پیش از این تشخیص مکان دقیق و امن تنها با استفاده از راهکارهایی که از ultra-widband (UWB) استفاده میکنند، امکان پذیر بوه است. این تکنولوژی ها در کابردهای ردیابی دقیق و صنعتی کاربرد دارد. راهکار imec مکان یابی دقیق و امن را با استفاده از بلوتوث به ارمغان می آورد. در حالیکه UWB های گران قیمت در پروژه های وسیع و یا بودجه های محدود قابل قبول نیست.

imec  حاصل کارش با بازدهی بالا را به صورت چیت های تجاری ارایه کرده است.تحقیقات imec نشان داده این راهکار روی بلوتوث و تنکلوژی های کم پهن باند ۸۰۲٫۱۵٫۴ و با استاداردها و سازندگان مختلف با دقت بالایی کار میکند. این راهکار دقیق وقتی با فرکانس ۱۲۰ MHz کار میکند به کمتر از ۳۲کیلوبایت ROM و ۶۴ کیلوبایت RAM که با یک پردازنده ARM CortexTM M4F کنترل میشوند نیاز دارد و میتواند عملیات محاسبه موقعیت را در ۵۰میلی ثانیه انجام دهد. راهکار imec در مواجه با بازتاب چندگانه که یکی از چالشهای RSSI در محیط های داخلی میباشد بسیار مقاوم است.

imec تواسطه با ترکیب تکنولوژی تشخیص مجاورت امن و فرکانس رادیویی مقرون به صرفه و کارا، به سطح بالایی از دقت و امنیت دست یابد. راهکار جدید توانسته فاصله بین دو دستگاه را با استفاده از بلوتوث محاسبه کند. همچنین این تکنولوژی در برابر حملات نوع spoofing به دلیل استفاده از یک کانال امن بین دو دستگاه که احراز هویت شده اند، به دست مقاوم است.

محصول imec برای کاربردهای در محدوده دید انسان مانند دسترسی به ساختمان و ماشین ایده آل است. همچنین این تکنولوژی میتواند سرویس هایی بر مبنای مکان که در آنها دقت و امنیت معقوله مهمی در حوزه حریم شخصی است، فراهم آورد. به عنوان مثال زمانیکه بک پزشک به تخت بیمار نزدیک شود اطلاعات بیمار برای ایشان روی نمایشگر نمایش داده شود. اکنون این تکنولوژی برای مقاصد تجاری و محصولات اشتراکی در دسترس است.

منابع

پیش بینی مهمترین فناوری ها و چالش های سال ۲۰۲۱

مدیران ارشد فناوری اطلاعات عضو انجمن IEEE طی یک نظرسنجی فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اصلی تکنولوژی را در سال ۲۰۲۱ بررسی کردند. موسسه IEEE (انجمن مهندسان برق و الکترونیک) مستقر

شبنم جزایری
15 دسامبر 2020
ABI Research: تا سال ۲۰۳۰، ۲۲۰ میلیون واحد NLC ساختمان‌های هوشمند را روشن خواهد کرد

کنترل شبکه نورپردازی (NLC) قرار است نقشی حیاتی را در توسعه ساختمان‌های هوشمند ایفا کند، زیرا سهامداران مانند مالکان ساختمان، شرکت‌های انرژی و نظارتی به دنبال بهبود عملکرد و جذابیت

شبنم جزایری
7 ژوئن 2023

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*